- tis 14 dec 2010, 12:39
#476699
problematik historia.
Trodde att batteriet var kasst, inhandlade ett nytt..
Började misstänka att det kunde vara kolet, eftersom det inte laddade, köpte nytt kol..
Efter ha stannat igen, så monterades det dit en bättre beg generator, bilen gick som en klocka..
Nästan hela vägen hem.. :roll: Stendör med urladdat batteri, vad kan vara fel?
Vi mätte volt med den nya generatorn inmonterad, visade 14 nånting på batteriet, så fungerade ju klockrent!
Men efter ett par mil, stendör hela bilen igen, som tur väl var han jag in på en p plats..
Så, nu står bilen där, vad ska jag göra?
Jag har fått hjälp med att mäta och sånt innan, men kan inte så mycket själv..
Har en generator till liggandes här hemma (bilen behöver först och främst bogseras hem om det inte går att snabbt ordna på plats) skall jag testa att byta generator en gång till?!?! Eller hur stor att chansen att två generatorer går sönder efter varandra? Eller kan dom göra det pga något fel någonstans?!
Har fått låna grannens vrålåk och ska nu in till stan och inhandla en såndär som man mäter el med.. Ohmeter/voltometer(??) och åka upp till bilen och se om jag kan bli något klokare, frågan är som jag har, VAD ska jag kolla, jag kan typ inget..
Vad kan vara fel?
För det laddade ju jätte bra i går, och startade hur fint som helst i morse.. sen tvärdog utan batteri i bilen (sprillans nytt batteri) efter ca fem mil.. :roll:
/
Tjejen som har fått börja meka själv..
Trodde att batteriet var kasst, inhandlade ett nytt..
Började misstänka att det kunde vara kolet, eftersom det inte laddade, köpte nytt kol..
Efter ha stannat igen, så monterades det dit en bättre beg generator, bilen gick som en klocka..
Nästan hela vägen hem.. :roll: Stendör med urladdat batteri, vad kan vara fel?
Vi mätte volt med den nya generatorn inmonterad, visade 14 nånting på batteriet, så fungerade ju klockrent!
Men efter ett par mil, stendör hela bilen igen, som tur väl var han jag in på en p plats..
Så, nu står bilen där, vad ska jag göra?
Jag har fått hjälp med att mäta och sånt innan, men kan inte så mycket själv..
Har en generator till liggandes här hemma (bilen behöver först och främst bogseras hem om det inte går att snabbt ordna på plats) skall jag testa att byta generator en gång till?!?! Eller hur stor att chansen att två generatorer går sönder efter varandra? Eller kan dom göra det pga något fel någonstans?!
Har fått låna grannens vrålåk och ska nu in till stan och inhandla en såndär som man mäter el med.. Ohmeter/voltometer(??) och åka upp till bilen och se om jag kan bli något klokare, frågan är som jag har, VAD ska jag kolla, jag kan typ inget..

Vad kan vara fel?
För det laddade ju jätte bra i går, och startade hur fint som helst i morse.. sen tvärdog utan batteri i bilen (sprillans nytt batteri) efter ca fem mil.. :roll:
/
Tjejen som har fått börja meka själv..