Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av habs
Hej jag undrar när det är dags att bytta kamremen på en 945 ltt 97års bil och om det är svårt, tex kylare eller något behöver flyttas + vad det kostar ca

Har precis köpt en beg 97 så om ni har några tips om andra skötsel råd på bilen så mottages dom gärna.
av Perra N
Inga direkt problem med kamremsbytet på en B230 FK (lite tristare på 16V), förutom att bulten till vevaxelns remskiva (och remskivan) kan sitta ganska hårt, efter att ha suttit där ett tag. Volvo anger 7500 mil som intervall för kamremsbytet.
Vad gäller bilen, kör oljebyte med 1000-mils intervall med en bra olja, och byt växellådsoljan när du ändå är igång. Stiften räcker varannan service, och då kan man ta en titt på luftfiltret samtidigt (beroende på var/hur du kör).
Annars är det en pålitlig bil som ger många mil till rimlig kostnad.
av habs
så då borde kamremen vara bytt 1 gång.
bilen är körd ca 12100 mil.

vad händer om den går sönder ?

körde en colt gti tidigare och där gick kamremen av men som tur hade jag 1,6 motorn, vid 1,8 motorn hade det varit värre med topp mm.
av Perra N
Motorn ska bara stanna om det är en B230FK, men det är ju inte speciellt kul eftersom man inte kan bestämma när det händer. (Scenario: fredag kväll, snöstorm 2 mil till närmaste hus :wink: )
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...