Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrik0
Hejsan!

Funderar på att byta bil så småningom, till en diesel med partikelfilter.
Vad är det man ska kolla på hos en diesel? Vill iaf ha en med manuell låda.
Ska man ha dieselvärmare? Hur fungerar den under drift? Går den ofta sönder?
När ska kamremmen bytas?
Är tacksam för alla svar och all information, vill ha lite "kött på benen" när det är dags för ett byte.
Åker i dagsläget i en 01:ans XC70 2.4t

Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Dieselvärmare sitter i som standard för att motorn snabbare skall nå arbetstemperatur. För att utnyttja den för att få varmt i kupen måste man dock ha extra utrustning som tidur och sen skall väl datorn programmeras tror jag.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Standard är dieselvärmare på alla bilar som är svensksålda. 16000 mil på de D5:or som har 2000-milsintervall och vid 18000 för de som har 3000-mils intervall. Dieselvärmaren går ej under bilens drift men det förstod du nog. Värmaren kan sota ihop etfter ett tag pga dieselförbränningen men ofta räcker det med rengöring. Många anser att den "nya" D5:an med 185 eller 205Hk är mer problemtyngda än den gamla på 163Hk. Kan bero på att virvelspjällen då och då går sönder. Enligt Aftonbladet bil är D5:an "servicekänslig" vad man nu menar med det. ANtaglöigen att man inte får missköta servicearna eftersom det är 3000 mil. Jag skulle lägga in ett oljebyte efter halva den sträckan. Annars är bilen en driftsäker och pålitlig bil.
av greenbay
185 hk m 6-vxl, UTAN partikelfilter går ofta riktigt snålt. Tillverkades bara en kort period, har jag för mig.
Kolla noga aggregatrem och spännare till den, har varit lite bekymmer med dem, och det blir jobbigt om den remmen havererar så att kamremmen skadas samtidigt.
/greenbay
Användarvisningsbild
av CarMan
Diselvärmaren går under bilens drift, det är enda anledningen till att den sitter standard!!! i nordiskt klimat är det ett måste för at få värme i cupen!!!
av fredrik0
Hur är det med 130hk motorn (126hk)? Är den slö och trökig att köra? Det är ju trots allt en diesel så jag tycker den inte borde vara så slö. Mer bränslesnål än dom andra med partikelfilter? Jag vill ha en diesel med låg skatt. Om jag har förstått det rätt så är det samma motor som D5:an 163hk utan partikelfilter men med mindre hk...eller?

Såg att dom hade sänkt skatterna på vissa dieselbilar och höjt på vissa bensinbilar bla. min xc70 med ca 300:-
av JörgenB
fredrik0 skrev:Hur är det med 130hk motorn (126hk)? Är den slö och trökig att köra? Det är ju trots allt en diesel så jag tycker den inte borde vara så slö. Mer bränslesnål än dom andra med partikelfilter? Jag vill ha en diesel med låg skatt. Om jag har förstått det rätt så är det samma motor som D5:an 163hk utan partikelfilter men med mindre hk...eller?

Såg att dom hade sänkt skatterna på vissa dieselbilar och höjt på vissa bensinbilar bla. min xc70 med ca 300:-
Den är inte så slö, beror iof på referensramarna, men upp till 150 är den helt ok. Omköringar är inget problem det heller. Jag är nöjd med min.

P.s
En Volvo är alltid tråkig och köra.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
130Hk eller den "lilla" D5:an som fanns innan 2006 kan man säga var budgetvarianten till D5r:an och är inte speciellt vanlig. SKa du ha en riktigt driftsäker bil så väl D5:an med 163Hk den är snål och går bra. Många kan intyga detta på forumet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:Diselvärmaren går under bilens drift, det är enda anledningen till att den sitter standard!!! i nordiskt klimat är det ett måste för at få värme i cupen!!!
Ähum den auto-startar ju redan under +7 grader ?:-/ :-O) ?:-/ . Helt onödigt ...... kör bara slut på värmaren flera år för tidigt....

Visst är det -15 grader då behövs den för att hålal vramt i kupen men +7 ?:-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
greenbay skrev:185 hk m 6-vxl, UTAN partikelfilter går ofta riktigt snålt. Tillverkades bara en kort period, har jag för mig.
Kolla noga aggregatrem och spännare till den, har varit lite bekymmer med dem, och det blir jobbigt om den remmen havererar så att kamremmen skadas samtidigt.
/greenbay
Jag hade D5 185:an -06 MED partikelfilter, den gick grymmesnålt för jag hade 6-vxl manuell i den bilen.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]