Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Ratatosk
Enligt vad jag kan läsa mig till så har V70 och XC90 samma bultmönster. Betyder det att jag kan sätta Volvos snygga Nebula 18 tum på min XC 90? Att bredden är 8 tum istället för 7 som på mina nuvarande Atlantis 18 tummare, borde väl inte ställa till det, eller kommer de att sticka ut? Tacksam för all info och tips.

/ Peter, nybliven volvoägare
av Teemu
undrar om bilens vikt i sig skulle kunna ha någon påverkan på denna punkt? Tittar man på http://www.volvocars.se under tillbehör så finns inte Nebula-fälgarna med som tillbehör till XC90.
Sedan kan det ju diffa på navhål och ET med kanske...
av Perra N
Vad jag kan se i mina fälglistor har XC90 49 i ET (offset) och V70N 43, så det bör gå. Men kolla först, så att inget riskerar att gå emot hjulen i hjulhusen.
av Teemu
49 innebär ju i för hållande till 43 att hjulet kommer längre in i hjulhuset. Frågan är om det finns utrymme för detta eller inte, men det ser man ju vid tex en provmontering.
Jag har fortfarande lite funderingar på detta med vikten? Någon som vet något om det?
av Pachipachihand
Alla volvos fälgar är superstarka så det skall nog inte vara några problem.
av Perra N
Vad väger en XC90? Är det inte 2,3 ton? För vissa eftermarknadsfälgar får ju bara belastas med runt 600 kg! Och Volvo tillverkar inga fälgar själv.
av Ratatosk
Jag tror att jag tittar in om en Volvohandlare imorgon, har ändå tusen frågor om andra saker som ska monteras; drag, backsensor m m. Har bara haft bilen i ett par dagar.

Perra, du som är från Skåne - nåt tips om vilken Volvohandlare som har bäst verkstad i södra Skåne?

/ Peter
av Perra N
Bilmånsson i Eslöv och Hörby har jag iaf bäst erfarenhet av. Den enda Volvohandlaren där man kan ringa som verkstad och få tips om vad som kan vara problem med en bil.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Tycker inte att du ska nebula till xc90, har sett en sådan bil med de fälgarna, och jag tycker inte att det passade, men kanske för att jag sett nebula fälgar sitta mest på s60, v70n, c70...kanske en vanesak...

Skicka gärna en bild på hur det blev efteråt....
av Alminjo
Ratatosk skrev:Enligt vad jag kan läsa mig till så har V70 och XC90 samma bultmönster. Betyder det att jag kan sätta Volvos snygga Nebula 18 tum på min XC 90? Att bredden är 8 tum istället för 7 som på mina nuvarande Atlantis 18 tummare, borde väl inte ställa till det, eller kommer de att sticka ut? Tacksam för all info och tips.

/ Peter, nybliven volvoägare
Har sett KROMADE volvo orginal fälgar som är just för XC90.. de va riktigt snyggt... XC fälgar är av hårdare/tåligare material då dom ska tåla mer stryk när man kör offroad... så du ska nog ha XC fälgar på din XC90..

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]

Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]