Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte bilen nybesiktad (s80 04/170) och bilhandlaren sa ingenting så jag antog att allt var okey.

Då jag kollade bespapper efter ett tag,så upptäcker jag att det finns en felkod:
Omborddiagnossystem po 106 insugningsrörstryck/Barometertryckkrets,Område/prestandaproblem.

Dessutom står det att bilen är underkänd vid besiktningen samt att ägaren är ansvarig att felen åtgärdas!

Vad är nu detta!! Försökte söka på forumet om detta men hittade inget riktigt svar.

Har besiktningen nollat felkoden eller vad. det finns ju ingen felkod nu!

Nån som vet vad eller kan förklara för en amatör vad det egentligen betyder? Dåligt för bilen?

Kan man nolla bort ett problem utan att det återkommer?
Skall man kunna sälja en bil och nolla bort eventuella felkoder utan att dom återkommer??

Många frågor blir det ,men jag är en riktig amatör åtminstone vad det gäller bilelektronik ?:-/

Väldig tacksam för svar.
Av min korta tid som bilägare av S80 och erfarenhet, så kan man radera en felkod om man har utrustning för det.
Bilfirman kanske har en. Kostnaden för en sådan av en tidigare modellen, ca 1500 kr.
Är felet kvar så dyker felkoden upp igen ganska snart efter reset.
Det finns fel som kommer och går och de är svåra att hitta och avhjälpa.
Att bilprovningen skulle radera en felkod, tror jag inte.
En bil från en bilfirma borde i mitt tycke vara en godkänd bil, speciellt om de är en MRF godkänd bilförsäljare.
Döljer man ett sådant fel ”ej godkänd bil” så är det en skojare som har sålt bilen.

Lennart
Så att man skulle kunna räkna med att felkoden skulle dyka upp inom dom 3månader som jag
haft bilen?

Bilfirman verkar bra,för dom tog ett byte av tryckrör på garantin så det var inget problem

Vore ändå bra att veta vad felkoden betyder rent maskinmässigt?
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]