Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus308
#471785
Såg ett test som Vi Bilägare gjort och det är ju skrämmande hur uselt man följer serviceprotokollen på bilarna när samtliga missar kontrollera punkterna, Har någon här på forumet själv upptäckt att det fuskats vid service?


http://www.vibilagare.se/reportage/verk ... 027?page=2

Dom testade verkstäderna.

AD Bilverkstäder
Fordonsteknik i Nyköping

Bilia
Haga Norra

Autoexperten
Bilvårdsteknik i Stockholm

MECA
Min Bil i Stockholm

Mekonomen
Södermalms Bilverkstad
av Amli
#471806
Jag gjorde faktiskt ett test så sent som för 2 veckor sen. Jag fyllde upp spolarvätskan full precis innan jag lämnade in bilen på service för att kolla om dom skulle ta betalt vid servicen där påfyllnad är en av punkterna. Och mycket riktigt gjorde dom det trots att det var fullt.
Jag påpekade detta direkt och dom sa förstås att det blivit ett misstag... Jag ifrågasatte då hur jag kunde veta att inte samma sak kan sägas om övriga punkter men det försäkrade dom förstås att så var inte fallet. Så klart...

Att det fuskas kommer inte direkt som en chock, tyvärr. Visst dom är kanske inte som hantverkare, som tycks leva efter helt egna regler, men inte långt ifrån. Det är sällan man hör från verkstan att det är deras fel om något blivit fel eller liknande. Bara att betala och vara glad :(

Men jag vill nog ändå säga att jag tycker att många märkesverkstäder har blivit avsevärt mycket bättre på allt som berör kundservice. Innan kunde man nästa känna att man var tvungen att be om ursäkt för man vill ha något åtgärdat.
av Tobbev
#471925
Amli skrev:Jag gjorde faktiskt ett test så sent som för 2 veckor sen. Jag fyllde upp spolarvätskan full precis innan jag lämnade in bilen på service för att kolla om dom skulle ta betalt vid servicen där påfyllnad är en av punkterna. Och mycket riktigt gjorde dom det trots att det var fullt.
Jag påpekade detta direkt och dom sa förstås att det blivit ett misstag... Jag ifrågasatte då hur jag kunde veta att inte samma sak kan sägas om övriga punkter men det försäkrade dom förstås att så var inte fallet. Så klart...
Så har jag också gjort. Hann dock inte detaljstudera fakturan förrän jag kom hem. Då hade de tagit 97kr för påfyllning spolarvätska. När jag körde bilen nästa gång så märkte jag att det låg 1 literflaska original-Saab spolarvätska i bagagen.

Orkade dock inte ta tag i det men anlitade aldrig mer den verkstaden.

Bekö-Bil (nu Svenska Bil) i Högsbo, Göteborg.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
#471933
Då hade de tagit 97kr för påfyllning spolarvätska. När jag körde bilen nästa gång så märkte jag att det låg 1 literflaska original-Saab spolarvätska i bagagen.
Hade de även tagit betalt för flaskan utöver punkten "påfyllning spolarvätska" ?? Annars fick du ju faktiskt det du betalat för, även om 97:- för 1 liter spolarvätska var lite överpris
av Tobbev
#471944
Nej, det var flaskan som kostade 97:-. Jag sade dock klart och tydligt att jag inte ville ha bytta torkarblad och ingen spolarvätska.

Detta är dock bara en bagatell jämfört med andra erfarenheter jag har fått i kontakt med Svenska Bil.
Användarvisningsbild
av CarMan
#471961
Amli skrev:Jag gjorde faktiskt ett test så sent som för 2 veckor sen. Jag fyllde upp spolarvätskan full precis innan jag lämnade in bilen på service för att kolla om dom skulle ta betalt vid servicen där påfyllnad är en av punkterna. Och mycket riktigt gjorde dom det trots att det var fullt.
Jag påpekade detta direkt och dom sa förstås att det blivit ett misstag... Jag ifrågasatte då hur jag kunde veta att inte samma sak kan sägas om övriga punkter men det försäkrade dom förstås att så var inte fallet. Så klart...

Att det fuskas kommer inte direkt som en chock, tyvärr. Visst dom är kanske inte som hantverkare, som tycks leva efter helt egna regler, men inte långt ifrån. Det är sällan man hör från verkstan att det är deras fel om något blivit fel eller liknande. Bara att betala och vara glad :(

Men jag vill nog ändå säga att jag tycker att många märkesverkstäder har blivit avsevärt mycket bättre på allt som berör kundservice. Innan kunde man nästa känna att man var tvungen att be om ursäkt för man vill ha något åtgärdat.
Jag har ingen aning om ifall dom fuskat på din bil eller ej, men måsta bara flika in att spolvätske "trycket" är ett uselt sätt att kolla på!!!

O du fyller fult, så står det spolvätska i rörer, vilket sällan är helt tätt, det rinner allså ut spolvätska tills nivån är i höjd med spolvätskeburken.
Sen provspolar meken spolning fram o bak, när han kör in, alltså före han fyller på. så en viss mängd spolvätska går alltid att fylla på!
av Gelis
#471962
Hade nyligen bilen inne på basservice, brukar göra servicar själv då jag vet att det fuskas. Men ville få uppdatering av programvara och även lådan nollad efter att jag sköljt den.
När jag kommer hem så kollar jag lite snabbt på fakturan, tänkte ser ju ok ut men så ser jag sista raden servo olja, men va faan 1 liter har dom tagit betalt för. Det skulle innebära att pumpen nästan skulle vara tom. Bilen lämnar inte en oljefläck efter sig och är även torr under. Och om nu det skulle gått i 1 liter så borde dom upplyst om att det är nog något som läcker.
Nu var det inga större pengar för den litern så jag har inte orkat och åka tillbaka. Men o andra sidan blir det lite ord mot ord.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]