Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lambi88
Hejsan!
Har en 340 från 83. B14 motor med Weber förgasare.
I somras tog jag en tur och då drog den 1,7l/milen. så jag skruvade isär förgasaren och körde i bensinbad och bytte lite packningar och skit i den. Sen bytte jag gasvajjern för den hade tvinnat sig lite. Sen så la bilen av för den fick inge soppa. Har skruvat isär bränslepumpen som är mekanisk och den verkar funka när man trycker på den där grejjen som sitter in i motorn så pumpar den i slangen, har kollat filtret i pumpen som är fint. Men när jag satt tillbaka pumpen i motorn så vill den inte pumpa fram något, känner inget tryck i slangen som går ut efter pumpen. Har även testat att suga med en spruta i slangen som går till pumpen och då kommer de bensen så de verkar inte vara nå fel på systemet innan pumpen..

Vad i jösse namn kan de vara som e galet? är det värt att köpa en ny pump? läste i en annan tråd om en kille som hade samma problem som bytit pumpen utan att de hjälpte.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Troligen ett mekaniskt problem inne i motorn.

Mvh GK
av Rådlös
Är Weberförgasaren verkligen bestyckad för en 1,4-liters motor? Om den inte är det, så har du nog en förklaring på varför den drar 1,7 liter/milen.
av Lambi88
Jag tror jag får sätta in en elektrisk pump och försöka köra runt problemet..

Det är en Weber 32-dir
http://www.misab.se/forghandbvolvo.htm
på den sidan så står de att de är den förgasaren till 340 from 81. de ser ju snarlika ut de som är till modeller innan 81 men elmunstycket ser olika ut och den som sitter på min är den som är till modellen efter 81.. iförsig står det att det finns en blandskruv till de senare förgasarna, men de sitter ingen blandskruv på min.. Jag har någon blandning, men spelar de någon roll, passar inte båda till 1,4l motor, eller? motorn är iallafall B14.4S för att vara exakt.

Enligt sprängskissen i Haynes så har den senare modeller en blandningsskruv iallafall, men på sprängskissen på misab http://www.misab.se/32dirskiss.gif så ser jag ingen blandskruv.
av Rådlös
Ja, OK. Är förgasarn avsedd för den motorn så är det ju rätt. Jag bara reagerade på din höga bränsleförbrukning, och antog att det kunde bero på en för stor förgasare. När det talas om Weber är det lätt att tänka på lite högprestandamotorer. Men så är det alltså inte i ditt fall.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du har inte fått armen på pumpen på fel sida kamaxeln? Nu är det 100 år sen var i närheten av en B14 (tack och lov :wink: ) så jag vet inte om det ens är möjligt, men det går att göra fel på en del andra motorer.
Eller så ta loss pumpen och se om excentern på axeln är nersliten.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]