Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Finns det någon här på forumet som har bra idéer på hur jag kan bygga ett plogblad på enklaste och bästa sätt. Själva bladet är inte så svårt men det är upphängningen jag funderar på. Att sätta ett rör under bilen bak till draget borde väl vara bäst eftersom det ska tåla belastningen och sen göra någon fastsättning fram så det sitter stilla i sidled.
Det ska helst vara avtagbart från bilen. Någon som har bilder på någon liknande konstruktion?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Vissa som har blad ifram på traktorer utan hydraularmar fram har ju bladet på en sk påskjutsbalk som går under traktorn och gör en sväng så att den fästs i jordbruksdraget samt att de har en hydraulkolv som sitter i fronten som har till uppgift att lyfta bladet. Borde gå att göra nått liknande till en 740 ganska enkelt.
På med kedjor och släng i några sandsäckar i bagagen så ska de gå fint. 8)
av Rådlös
Om du ändå är i byggtagen och har resurser till sådant, så bygg dig en 4WD från början. Om du bor så att du kan "köra lite hur du vill", alltså kunna hävda att detta är en form av jordbruksredskap, så kan du röja mycket snö med ett sådant fordon.
Till detta projekt behöver du en tvärställd motor med växellåda och differntial. Golf och liknande VW-modeller lär fungera bra. Du sätter motorn längsmonterad. Sedan spärrar du diffrentialen så att du får drivning samtidigt både framåt och bakåt. Det här tilltänkta ekipaget får bli midjestyrt för att göra det enkelt. Alltså två lämpliga (likvärdiga) bakaxlar, en fram och en bak. Sedan får du till en styrled, gärna servostyrd, som tål lite grand, så har du en fyrhjulsdriven traktor. Till drivknutar framåt kan du kopiera Volvo-Pentadreven. Dom har dubbla drivknutar för att få hög rörlighet i flera riktningar.
Användarvisningsbild
av päpplet
hmm jag har ju en chrysler voyager turbodiesel stående som man kanske skulle byggt nåt sånt av,och två likadana halvdåliga 740 glt axlar som bör ha lika utväxling.

Jag har dessutom tillgång till kasserade band från en minigrävare, kanske ska skippa midjestyrningen... :)

eller om jag bygger midjestyrning kan jag väl svetsa diffarna för det har väl ingen betydelse då eller tänker jag fel
av *pettson*
Annars skaffar man sej en gammal suzuki jeep. Plockar i lämplig motor och använder lämpliga däck så har man en färdig liten skottare.
Användarvisningsbild
av päpplet
problemet med den ideen är att det finns massor av rostiga 4wd jeepar till salu men dom är eftertraktade till just dom ändamålen så dom är inte gratis och pengar är någonting som jag inte har i överflöd direkt :roll:
Däremot har jag massor av gamla rostiga 740 och annat skrot så jag skulle lätt kunna bygga en själv materialmässigt

Testa kolla inställningar högst upp till[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]