Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av reisan
#469557
Jag har ett litet dilemma som jag inte får rätsida på.

Jag har en mortorvärmare installerad, med kupekontakt. när jag stoppat i kontakten i bilen från utsidan så går fläkten i gång i kupen utan problem.

Två saker som jag inte förstår, när jag kommer ut efter ca 20 min blåser det fortfarande men KALLT från fläkten. Den ligger på golvet fram och sitter inte i den ställning som kom med, ligger den ner slutar den spruta värme då?? Jag har haft den inne o då blåser den varmt hela tiden.

Sedan nummer två, motorn är inte varm. Kan det betyda att motorblockvärmare inte är installerad eller kan denna gå sönder?? Jag har köpt bilen beganad sedan några år tillbaka, började använda motovärmare nu i år. Varför motera motorvärmare utan motorblocksvärmare i så fall??

Nån som har några tips??
Användarvisningsbild
av pang58
#469572
Det är inte ovanligt att motorvärmare och kupévärmare går sönder. De motorvärmare som installeras "orginal" idag är oftast kontaktvärmare som endast värmer oljan och inte vattnet... Kupévärmaren borde värma oavsett hur den är placerad i bilen. Låter aom om det är något fel på kupévärmaren.
#469573
Hej, fläkten får du kolla upp så den ger riktigt med värme, de skall bli så varm att du inte kan hålla handen strax framför, lite beroende på vilken värmare du har och vad den ger för effekt ut. Hade en 600 wattare som inte blev varm i bilen vid kallare än ca. 3 minusgrader, då den blåste kallt......har nu en på 2000 w. DEN ger värme.
Ang, motorvärmaren så får du följa kablaget från inkommade kontakt, har du motorvärmare sitter det en grenkontakt nånstans, förmodligen på insidan hjulhuset, där kan den anslutningen till motorvärmaren ha lossnat, kolla detta, annars får du föja kabeln till blockvärmaren och känna där om det finns nån värme,men den kan väl gå sönder den med. börja med detta.
Föresten, ger värmeinsrtumentet inget utslag alls, en del blockvärmare ger väldigt lite "värme" vid kyla i utblåsen direkt vid start, knappt märkbart.
Det fins 2 olika värmartyper, blockvärmare = mindre bra och slangvärmare = bättre.... enl. mig i alla fall, fast nu kommer det att skrivas här kan jag tro............. MVH

ps...20 min. är nog lite kort tid för att en blockvärmare skall ge effekt, minst 2 timmar skulle jag gissa på.
Användarvisningsbild
av hozz
#469830
Vad har du för bil och motor,till att börja med?
Fabrikat på kupefläkten och hur gammal?

Ett enkelt sätt att kolla motorvärmarsystemet är att koppla in en effektmätare mellan stickpropp och vägguttag.
Sedan koppla ur kupevärmaren och mäta. 400-550W så fungerar motorvärmaren.
Koppla in fläkten och mät effekten igen. Kupefläktens effekt blir, totala effekten minus motorvärmarens effekt (800-2000W).
Har du lägre effekt på kupevärmaren i bilen, som är kall i kupe'n, än hemma i värmen, så har värmarelementet gått sönder i kupefläkten.
Värmarelementet är troligen av typen PTC, som reglerar effekten utifrån kall/varmluft som tillförs via fläkten till elementet.
Användarvisningsbild
av opA
#469835
Miss my Olds skrev:Hade en 600 wattare som inte blev varm i bilen vid kallare än ca. 3 minusgrader, då den blåste kallt......har nu en på 2000 w. å.
Känns som slösaktiga 1400W alternativt köpte du en dålig 600W.

Jag har en 600W som står på "Low" som är köpt på biltema ( Jula ? ) och den gav värme i kupén i vintras när de va -25 utan problem.
Användarvisningsbild
av hozz
#470437
Det är en CAlix 1200 W som jag har i kupen.

Efter lite sökande på internet, så är det väl en Compact S, vit med svart botten??
Då är det en gammal fläkt som troligen har passerat sitt bäst före datum. Köp en ny.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
#470507
enkelt fel motorvärmaren är nog trasig. och kupevärmaren ställ den upp så funkar den luften cirkulerar för dåligt framför värmaren så den slår av värmen blåser bara kallt haft samma fel när min lega ner ställ den upp så funkar den.

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]