Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Inte för att det är omedelbart aktuellt för min del, men jag kollade lite på leasing kostnader för företag, utan några tidigare förkunskaper om detta.

Det som slår mig är hur lite man vinner på att leasa miljöbilar.

En gas VW ligger på ungefär samma månadskostnad som en V50 D4, t.ex. i runda slängar 4500/mån på samma kalkyl. Inget miljösvin direkt, men ändå. Vill man sedan gå upp till t.ex. en mer miljögrisande välutrustad V70 D5 är det sådär en tusenlapp upp i kostnad, max.

Eller är det något jag missat?
av mikebike
Det som skiljer är förmånsvärdet som den anställde måste skatta för.

"Elbilar, elhybridbilar och gasdrivna bilar (ej gasol): Miljöbilens förmånsvärde bestäms till 60 % av förmånsvärdet för den jämförbara bilen. Nedsättningen får inte vara högre än 16 000 kronor för helt år.

Alkoholdrivna bilar: Miljöbilens förmånsvärde bestäms till 80 % av förmånsvärdet för den jämförbara bilen. Nedsättningen får inte vara högre än 8 000 kronor för helt år."

http://www.skatteverket.se/privat/etjan ... 10551.html
Användarvisningsbild
av StringerBell
mikebike skrev:Det som skiljer är förmånsvärdet som den anställde måste skatta för.

"Elbilar, elhybridbilar och gasdrivna bilar (ej gasol): Miljöbilens förmånsvärde bestäms till 60 % av förmånsvärdet för den jämförbara bilen. Nedsättningen får inte vara högre än 16 000 kronor för helt år.

Alkoholdrivna bilar: Miljöbilens förmånsvärde bestäms till 80 % av förmånsvärdet för den jämförbara bilen. Nedsättningen får inte vara högre än 8 000 kronor för helt år."

http://www.skatteverket.se/privat/etjan ... 10551.html
OK, det gjorde ju rätt stor skillnad.
Oljeläckage s60 2,5t 2005

Det är inte säkert det går att k&a[…]

I mitt försvar är att AI ljög f&oum[…]

Kupéfläkten står still

Det kan eventuellt gå att skönja (och p[…]

Halvljus

Mät matningsspänningen med en multimeter[…]