Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iigloo
Har lite funderingar på hur känslig en framvagn är. Vad som krävs för att köra sönder något eller rubba inställningarna?

En mekaniker testade min framvagn (en S80) genom att köra jämsides med en hög kant och svängde upp och ned från den i c:a 40 km/h. Efter det gjordes en hjulinställning och allt var som det skulle. Fick en känsla av att den tål rätt mycket med stryk?

Hade en 940 förut och där var både det ena och andra krökt vid en inställning. Fick då svaret, när jag frågade, att framvagnen var en känslig sak som inte tål kanter och hål i gatan?

Så vad är rätt och fel? Tappar den inställningar vid körning i potthål, kanter etc etc eller krävs det en galnings fulla rattutslag och höga fart mot ett fast, högt hinder?
Senast redigerad av 1 iigloo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
var ska vi lägga ribban?
Vad är känsligt för dig? (hur mycke får värdet ändras o ändå räknas som oändrat?)

Om jag gör en framvagns inställning på en bil, sen utan att göra v luften gör en till på samma bil, så brukar inte alla värden vara samma på exakt hundradelen. Så jag undrar hur du kan veta att inte inställningen ändrats när han körde på kanten? (du hade väll inte gjort nån inställning innan?)

För att fösöka min gå någon form av svar så kan vi säga att så länge däck bustnignar eller andra mjukdelar kan absorbera rörelse energin, så kommer inget att ändras.
Användarvisningsbild
av iigloo
Tack CarMan för svaret.

Jag vet inte vilka värden som är ok innan däck, lager och bussningar tar skada. Men om man kör över kanter och hål tar framvagnen ingen skada? Den klarar det utan att ändra sig? Det krävs ganska mycket med andra ord?

Så det är onödigt att kolla hjulinställningarna så länge man inte har bytt någon komponent i framvagnen?
Självklart ska du vara försiktig med bilen och inte köra över kanter och gropar i onödan. Har du otur så förstör du däcket och även fälgen och det vill du kanske inte? Åker du med en taskig hjulinställning så sliter du däcken fel och bilan kan uppträda osäkert på vägen. Men kör du som om det vore en stridsvagn!! ?:-/ Jag är rädd om mina grejer...
Användarvisningsbild
av iigloo
Perra83 skrev:Självklart ska du vara försiktig med bilen och inte köra över kanter och gropar i onödan. Har du otur så förstör du däcket och även fälgen och det vill du kanske inte? Åker du med en taskig hjulinställning så sliter du däcken fel och bilan kan uppträda osäkert på vägen. Men kör du som om det vore en stridsvagn!! ?:-/ Jag är rädd om mina grejer...
Det är just därför jag frågar. Jag är ytterst pedant med min bil. Jävligt försiktig och så. Jag blev lite sur när mekanikern körde så med min bil.

Efter hjulinställningen körde jag in på en mack och råkade köra över ett potthål modellen större i 5-10 km/h. Frågan är om inställningarna nu är sabbade? I så fall måste jag kolla dem igen och skicka räkningen till mackägaren :-(O)
av Cox
iigloo skrev:
Perra83 skrev:Självklart ska du vara försiktig med bilen och inte köra över kanter och gropar i onödan. Har du otur så förstör du däcket och även fälgen och det vill du kanske inte? Åker du med en taskig hjulinställning så sliter du däcken fel och bilan kan uppträda osäkert på vägen. Men kör du som om det vore en stridsvagn!! ?:-/ Jag är rädd om mina grejer...
Det är just därför jag frågar. Jag är ytterst pedant med min bil. Jävligt försiktig och så. Jag blev lite sur när mekanikern körde så med min bil.

Efter hjulinställningen körde jag in på en mack och råkade köra över ett potthål modellen större i 5-10 km/h. Frågan är om inställningarna nu är sabbade? I så fall måste jag kolla dem igen och skicka räkningen till mackägaren :-(O)
Ja du var potthålet stort kan du ju ha slagit sönder något i framvagnen och då hjälper inga inställningar, utan då är det utbyte av krökta delar som gäller. Men oftast händer inget annat än att det smäller rejält när fjädringen går i botten.
Användarvisningsbild
av CarMan
Framvagnen är känslig, du får små ändringar om du kör i ett kärlskott.
Det här med att köra upp o ned frö en kant, är ju svårt att svara på. nedåt så tar bilens fjädring upp mycke, men upp, beror hu helt på hur kanten är utformad & vilken vinkel/fart du har m.m.

Det är ganska viktigt att ha rull på hjulen, när man tar en "ful" kant eller grop, att bromsa är bland det sämsta du kan göra.

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]