Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av MrWalker
Förvirrad, som många andra, har jag gjort mitt bästa för att göra ett bra val av vinterdäck till min XC70 -01.

Jag är nybliven farsa och måste köpa däcken på mitt Volvokort eftersom jag är pank. Det blir Bilia således.
Efter diskussioner med deras kundtjänst har jag bestämt mig för X-ice North 2 XL, dvs ett dubbdäck. Jag vill bara kolla om någon har erfarenheter av däcket? Jag bor i Sthlm men kör i blandade förhållanden, så det är inte dubb vs friktion som är min fråga. Vill bara checka så att det inte finns något problem som jag missat med detta däck.

Peace
Användarvisningsbild
av opA
Testa att googla på ditt däcks produktnamn så brukar man få upp mängder med tester ! :)
Användarvisningsbild
av kvantskum
Yes. Jag kör på dessa sedan 3 veckor tillbaks.
Jag köpte däck som i alla fall konsekvent legat i topp 3 i testerna. Michelin X-ice North 2.
Har hunnit köra på det i 250 mil på många underlag. Asfalt, ishalka, lös snö och hårdpackad vinterväg.

Jag är nöjd hittills, det enda jag kan anmärka lite på är ett pulserande resonansljud från dubben mellan 70-85 km/h på asfaltväg. I all övrig fart och på alla underlag går det förvånansvärt tyst för att vara ett dubbdäck.
Det kanske beror på att X-ice har några dubb färre per löpmeter än en del andra.

På is har det ett lugnt och förutsägbart beteende, när det börjar släppa sker det lugnt och kontrollerat.
Genom tvärare kurvor på landsväg när det ligger 4-7 cm nysnö tycker jag det kan understyra lite, men det är högst subjektivt då jag inte vet hur snorhalt det egentligen är under snön.

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]