Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimmi
Hej har fått ett tråkit problem på min volvo v70 2.4 t -02 manuell

Började för nogon månad sen när jag skulle hem från jobbet.Vred på nyckeln men bilen var stendöd.
Alla lampor och innerbelysningen lös som vanlig.Provade att koppla på startkablar då gick den igång så trodde det var batteriet.Åkte o köpte nytt batteri o trodde problemet var borta.

Igår tog jag bilen till jobbet efter jobbet till dagis inga problem att starta.Men från dagis starta inte bilen mitt i snöstormen :lol: .Fick gång den senare på kvällen med kablar.
I dag händer samma sak igen på dagis :-(O) men nu startade den inte ens med kablar.

När jag vrider nyckeln så rör sig inte startmotorn sig alls ingen tendens till tyggande på startmortorn om ni förstår.Typ bara knäpper när jag vrider på nyckeln.
Börjar misstänka startmotorn eller vad tror ni?

Mätte batteriet när den inte startade idag okså låg runt 12.5 volt så märkar ju finnas kräm i batteriet alla fall.

Tipsssssssss?
av Arnold
Jag hade samma problem på i och för sig en 740. Volvo bytte två startmotorer, men det blev lika dant. Sedan kom de på att det var brott på en kabel som gick genom torpedväggen till tändspolen. Det skarvade dit en kabelstump så var felet fixat. Det kan vara så att du t ex har ett kabelbrott som gör att startmotorn inte får någon ström. Om startmotorn har dragit bra när det fungerat så bör det inte vara den som krånglar.
av jimmi
Startmotorn har alltid dragit bra aldrig haft problem.Ska kolla kontakter o lite sånt.Kul mekar väder bara o garaget har man ju till annat tydligen hehe
av Fred
Sök på "signalkabel" och "startmotor"! Du kommer få en massa träffar med folk som har samma fel. Lösningen är väldigt ofta just det du själv skriver: Kolla om det är dålig kontakt!

Om du bor i närheten av ett större köpcentrum med parkeringsgarage så är det ett ypperligt ställe att meka lite på om man hittar en plats där man inte står i vägen! :D Fast det är klart...du måste ju få igång bilen först! 8)
av jimmi
Ska kolla upp det tack för tipsen.Funderar på tändningslåset just nu mer än startmotorn :???:
av Fred
Om det var tändlåset så skulle den nog inte starta med kablar. Felet med dålig kontakt på styrsignalkabeln är oftast väldigt intermittent och vanligare när det är fuktigt och kyligt väder, därför uppstår det ofta på hösten. Möjligen är det så att extra kraft mha kablar gör att signalen går fram trots dåliga kontakten eller så är det bara att man är under huven och grejar som gör det.

Du ska se att problemet försvinner om du gör rent och smörjer upp lite. Det är dessutom gratis! :D

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]