Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Volvo 945 96:a LTT, startade fint och gick klockrent hela söndagen men på måndagmorgon vägrade den starta.
Den tände på någon cylinder ibland när jag drog runt den, jag provade även att ge lite gas och då tände den till 2-3 ggr i rad för att sedan sluta.
Jag kände mig rätt säker på att det var en ispropp (halvfull tank, har varit över och under nollan en längre tid och inte haft i någon ksprit).
Polarn kom över med tryckluftssprit och jag hällde i en pava, väntade 15min, provstartade, vänta 15min men den vägrade.
Jag flyttade då runt några kubik med grejer i garaget så jag kunde rulla in den och låta den stå i behaglig rumstemperatur över natten.
Jag var mer än hoppfull när jag i morse gick ut i garaget och skulle starta den.. men felet kvarstår, ingen förändring mot när den var kall och isig.
När den stod i garaget så luktade det bensin när jag provstartade den så den verkar få soppa..

Bränlsepumpen fungerar (eller låter i alla fall, har inte kollat trycket)
relativt nya tändstift/tändkablar/rotor/fördelare (ca 300 mil)

insprutare är inte min grej men kan det vara någon givare som bara dör ? databox ? tändmodul ?

Tacksam om någon har förslag på vidare felsökning.

/skägget
Hmm nu blev det jobbigare...
Jag drog ut och juckade med följande kontakter:
impulsgivare (såg fin ut)
LMM (såg fin ut)
tändmodul (såg fin ut)
kabelskor till tändspole (såg lite ärgade ut, men ingen fara)
bränslerelät (såg fint ut)

Efter detta (och totalt 20 timmar i ett äckligt varmt garage) så försökte jag starta den, och efter ca 25-30 sekunder på startmotorn började den hosta kraftigare och kraftigare, påminnde om mina gamla diesel golfar en kall vinterdag, men efter ca 5 sekunders hostande så gick motorn igång fint.
Jag lät den gå någon minut och provstartade igen och då startade den på en gång.

Det känns som det jag har gjort med den inte borde ha haft någon större inverkan så nu kan man inte lita på bilen :(
Säger dom nya symptomen någon volvoveteran något ?
Är det något som ger ett sånt här betende när det är på gång att gå sönder?
Kan det vara att jag hade en ispropp och att mitt gasande under otaliga startförsök gjorde motorn sur när den väl löstes upp ?

Tacksam för all typ av feed back!

Och Tack GK för tipsen!

/Skägget
Det kanske räckte med att du gick igenom och rengjorde från ärg och annat, det skulle inte vara första gången sånt händer.

Mvh GK
Då var det dags igen...
Skulle dra igång skrotet när det var -16 grader och den tänder en/två ggr, kör runt motorn några varv, tänder till igen en/två ggr osv.
Jag inhandlade och bytte:
tändkablar, tändspole, batteri, vevaxellägesgivare, temperatursensor (den mellan 3/4 cyl under insuget).
När alla delarna var på plats så startade den direkt och gick i 5 sekunder för att sedan återgå till en/två tändningar, ingenting under ca 3 sekunder, en/två tändningar osv.

Jag provade då att sätta en startkabel mellan vettig jordpunkt på motorn och minuspolen på batteriet med detta gav ingen skillnad, jag skruvade ut ett tändstift och det droppade bensin om detta så det lutar åt tändning eller luft.
Jag vet inte hur en tändspole fungerar, men jag kopplade in en digital multimeter mellan +sladdens kabelsko och jord och körde runt motorn, mätaren visade toppar på 0,6 volt, men jag är osäker på om det skall vara ström på hela tiden eller om det bara kommer ström under ett kort ögonblick och att då multimetern inte hinner reagera.
Jag gick loss med värmluftspistolen och provade att värma grej för grej (då den startar när det är varmt ute), jag värmde följande (till ca 20-30grader):
LMM, tändmodul, någotkontaktstycke som sitter under insprutsgrenröret mot torpedväggen, reläpaketet inne i bilen (under radion), men inget gav något resultat.

Det som är bytt på bilen är nu:
topplockspackning
alla vakumslangar
tändstift
fördelare
rotor
kamrem
alla drivremmar
vattenpump
tändkablar
tändspole
batteri
vevaxellägesgivare
temperatursensor
luftfilter (sportfilter)
ABS sensorer
fjädrar, dämpare,bromsskivor,klossar
strålkastare
mätt upp lambdasonden (OK)
avgassystem

Jag blir snart galen på bilj*veln, har säkert lagt ner 200h på skruvande och felsökningar och så fort ett problem är fixat så dyker ett annat upp :(
Ett känt problem som jag har är att turbon har en spricka på vattensidan så den pissar ut vatten i avgasröret (lambdasonden blir lite grinig av detta men efter att man låtit jordkabeln vara av batteriet ett tag så släcks lampan och tänds inte igen förän efter ca 2 mils körning).

Har någon en ide om vad som kan orsaka problemet ?
Jag tycker att bilen blev lite mer svårstartad efter att polaren gjorde en motortvätt på den (går på 2-3 burkar under ca 3sekunder vid plusgrader ute men sen går den som den ska)
Jag har också noterat en ökning i bränsleförbrukningen (från ca 1.1 till 1.25) sedan den här tråden skapades.
Den där tempsensorn du bytte, vilken färg var det på kontakten som sitter på själva sensorn och vilken färg var det på den du tog bort.

Mvh GK
Hej,

Jag tror den var svart men kan inte svära på det.
Jag tror dock inte att det är tempsensorn, den som jag stoppade i köpte jag ny och för att försäkra mig om att den fungerade så mätte jag upp den med multimetern.
När jag mätte resistansen mellan "gods" och kontakt vid "handtemperatur" så visade den nya sensorn 2000 ohm, mellan kontakt och kontakt så fick jag 4000 ohm.
Utifrån det jag läst så är dessa värden korrekta för en temperatur på 20 grader.
Jag mätte även upp den gamla tempsensorn som även den visade mellan 1900 och 2000 ohm samt 3900 ohm.

/Skägget
Ikväll så började jag från grunden.
Jag konstaterade att jag hade väldigt dålig och ytterst sproadisk gnista på godtyckligt stift.
Skruvade bort fördelarlocket och putsade lite (det var väldigt bränt för att bara använts på ca 100mil)
Provade igen med fortsatt dålig och sporadisk gnista
läste på lite om brytarlösa system och lärde mig att precis som på normala bilar ska man ha en konstant 12v till tändspolen.
mätte på plusen som går till spolen utan att dra runt motorn och såg att jag hade 0,1 volt
drog runt motorn och såg att multimetern flackade upp och ner oregelbundet med väldigt låga volttal (4-6)
kopplade ett stift direkt på högspänningen ifrån spolen och körde runt, med samma resultat som jag fick tidigare.
drog en kabel direkt ifrån batteriet till plus på spolen och drog runt, fick även då en väldigt varierande gnista, från riktigt bra till lite flimmer mellan elektroderna till ingen gnista alls, även denna gång med väldigt oregelbunda intervall.
Jag knackade på och juckade med kontakten till tändmodulen.
provade igen, nu fick jag en bra gnista som i rask takt blev sämre och sämre för varje gång och till slut inte gnistrade alls.
Är min slutsats att tändmodulen skall förse spolen med konstant +12v samt bryta jorden till spolen varje gång man vill ha en urladdning korrekt ?

Min tidigare erfarenhet av brytarlösa system är att dom misständer och får dålig gnista efter en tids körning då den defekta tändmodulen blivit varm, jag har aldrig haft problem med att tändmodulen fungerat dåligt då den är kall..
Utifrån denna erfarenhet funderar jag på om det kan vara något annat som påverkar tändmodulen negativt (kabelbrott, något relä etc), finns det några kända fel på 940s som får tändmodulen att uppföra sig konstigt ?

mvh/Skägget
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion