av Andreas850glt - mån 08 nov 2010, 08:25
- mån 08 nov 2010, 08:25
#463519
Hej Volvovänner!
Har nu mätt avgasvärden och lambdavärdet låg på 0,66, alltså jättefet bränsleblandning.
Sammanfattning av problemet:
Lambdalampan lyste och bilen drog 1,4 liter milen, läste felkod: 2-1-2, signal främre lambdasond. Bytte sond till en piratsond från Skruvat.se som skulle motsvara original. Felet kvarstår.
Eftersom lambdavärdet mätt längst bak i avgasröret är så lågt så utesluter det väl helt ett att orsaken skulle vara tjuvluft? Det känns dock en aning osannolikt att den nya lambdasonden skulle vara felaktig på precis samma sätt som den gamla. Tilläggas bör att det tar ganska många mil innan lampan börjar lysa, men avgasvärdena är knas även när lampan är släckt.
Vad göra?
Hela långa historien:
Jag har en 850 GLT -97 som hade lysande lambdalampa när jag köpte den. Den var jättefin och billig så jag slog till. Bilen gick hur bra som helst, men drog lite mer bränsle än den borde tycker jag (1,3-1,4 stadskörning).
Läste felkoder med Vol-FCR och programmet sa "EFI-212 Front heated oxygen sensor (HO2S) signal". Släckte lambalampan, men den började lysa igen om jag körde ungefär en halvtimme i sträck.
Bilia sa att den sonden till min bil har volvonummer 9202719. Vilket enligt somliga tabeller ska motsvaras av boschnummer 0258005097. Köpte en sond från skruvat.se ( http://www.skruvat.se/Lambdasond-P19288.aspx ). Trodde att det skulle vara en boschsond, men icke, den låg i en märklig kartong med sannolikt kinesiskt ursprung.
Nåväl, bytte sonden i lördags och bilen gick som vanlig (jättebra alltså).
Men nu imorse tändes lambdalampan igen efter att jag kört typ en halvtimme. Läste felkoden, och den var densamma "EFI-212 Front heated oxygen sensor (HO2S) signal". Provade tanka upp den också, och den hade dragit 1,4 l/mil.
Vad tusan!? Vad tror ni är felet? Är det kinalambdasonden som inte ger rätt värden? Vad göra? Bita i det sura och komma med svansen mellan benen till Bilia och lösa ut en originalsond? Eller sitter felet någon annanstans trots felkoden? Kan det vara glappkontakt?
När jag bytte sond lyste lampan och jag raderade aldrig felkoden, utan lyfte bara av batterikabeln. Kan det spela någon roll?
/Andreas
Har nu mätt avgasvärden och lambdavärdet låg på 0,66, alltså jättefet bränsleblandning.
Sammanfattning av problemet:
Lambdalampan lyste och bilen drog 1,4 liter milen, läste felkod: 2-1-2, signal främre lambdasond. Bytte sond till en piratsond från Skruvat.se som skulle motsvara original. Felet kvarstår.
Eftersom lambdavärdet mätt längst bak i avgasröret är så lågt så utesluter det väl helt ett att orsaken skulle vara tjuvluft? Det känns dock en aning osannolikt att den nya lambdasonden skulle vara felaktig på precis samma sätt som den gamla. Tilläggas bör att det tar ganska många mil innan lampan börjar lysa, men avgasvärdena är knas även när lampan är släckt.
Vad göra?
Hela långa historien:
Jag har en 850 GLT -97 som hade lysande lambdalampa när jag köpte den. Den var jättefin och billig så jag slog till. Bilen gick hur bra som helst, men drog lite mer bränsle än den borde tycker jag (1,3-1,4 stadskörning).
Läste felkoder med Vol-FCR och programmet sa "EFI-212 Front heated oxygen sensor (HO2S) signal". Släckte lambalampan, men den började lysa igen om jag körde ungefär en halvtimme i sträck.
Bilia sa att den sonden till min bil har volvonummer 9202719. Vilket enligt somliga tabeller ska motsvaras av boschnummer 0258005097. Köpte en sond från skruvat.se ( http://www.skruvat.se/Lambdasond-P19288.aspx ). Trodde att det skulle vara en boschsond, men icke, den låg i en märklig kartong med sannolikt kinesiskt ursprung.
Nåväl, bytte sonden i lördags och bilen gick som vanlig (jättebra alltså).
Men nu imorse tändes lambdalampan igen efter att jag kört typ en halvtimme. Läste felkoden, och den var densamma "EFI-212 Front heated oxygen sensor (HO2S) signal". Provade tanka upp den också, och den hade dragit 1,4 l/mil.
Vad tusan!? Vad tror ni är felet? Är det kinalambdasonden som inte ger rätt värden? Vad göra? Bita i det sura och komma med svansen mellan benen till Bilia och lösa ut en originalsond? Eller sitter felet någon annanstans trots felkoden? Kan det vara glappkontakt?
När jag bytte sond lyste lampan och jag raderade aldrig felkoden, utan lyfte bara av batterikabeln. Kan det spela någon roll?
/Andreas
Senast redigerad av 5 Andreas850glt, redigerad totalt 0 gång.