Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Volvovänner!
Har nu mätt avgasvärden och lambdavärdet låg på 0,66, alltså jättefet bränsleblandning.

Sammanfattning av problemet:
Lambdalampan lyste och bilen drog 1,4 liter milen, läste felkod: 2-1-2, signal främre lambdasond. Bytte sond till en piratsond från Skruvat.se som skulle motsvara original. Felet kvarstår.

Eftersom lambdavärdet mätt längst bak i avgasröret är så lågt så utesluter det väl helt ett att orsaken skulle vara tjuvluft? Det känns dock en aning osannolikt att den nya lambdasonden skulle vara felaktig på precis samma sätt som den gamla. Tilläggas bör att det tar ganska många mil innan lampan börjar lysa, men avgasvärdena är knas även när lampan är släckt.

Vad göra?

Hela långa historien:
Jag har en 850 GLT -97 som hade lysande lambdalampa när jag köpte den. Den var jättefin och billig så jag slog till. Bilen gick hur bra som helst, men drog lite mer bränsle än den borde tycker jag (1,3-1,4 stadskörning).

Läste felkoder med Vol-FCR och programmet sa "EFI-212 Front heated oxygen sensor (HO2S) signal". Släckte lambalampan, men den började lysa igen om jag körde ungefär en halvtimme i sträck.

Bilia sa att den sonden till min bil har volvonummer 9202719. Vilket enligt somliga tabeller ska motsvaras av boschnummer 0258005097. Köpte en sond från skruvat.se ( http://www.skruvat.se/Lambdasond-P19288.aspx ). Trodde att det skulle vara en boschsond, men icke, den låg i en märklig kartong med sannolikt kinesiskt ursprung.

Nåväl, bytte sonden i lördags och bilen gick som vanlig (jättebra alltså).

Men nu imorse tändes lambdalampan igen efter att jag kört typ en halvtimme. Läste felkoden, och den var densamma "EFI-212 Front heated oxygen sensor (HO2S) signal". Provade tanka upp den också, och den hade dragit 1,4 l/mil.

Vad tusan!? Vad tror ni är felet? Är det kinalambdasonden som inte ger rätt värden? Vad göra? Bita i det sura och komma med svansen mellan benen till Bilia och lösa ut en originalsond? Eller sitter felet någon annanstans trots felkoden? Kan det vara glappkontakt?

När jag bytte sond lyste lampan och jag raderade aldrig felkoden, utan lyfte bara av batterikabeln. Kan det spela någon roll?

/Andreas
Senast redigerad av 5 Andreas850glt, redigerad totalt 0 gång.
240rally skrev:Hade samma fel på min V70 glt -98, köpte en orginal sond sen har den nu gått bra i över ett år utan felkoder, tar mindre soppa åxå.

Provade du också med piratlambdasond först och då tändes lampan igen efter ett tag? Sedan bytte du till original och allt funkade fint?
Andreas850glt skrev:
240rally skrev:Hade samma fel på min V70 glt -98, köpte en orginal sond sen har den nu gått bra i över ett år utan felkoder, tar mindre soppa åxå.

Provade du också med piratlambdasond först och då tändes lampan igen efter ett tag? Sedan bytte du till original och allt funkade fint?

Ja jag köpte en (bosch :???:) på skruvat.se men det funkade inte, fick tillbaka samma fel igen efter någon dag, prövade till och med en från biltema men den gav felkod efter nån timmes körning.
Tröttnade totalt och köpte en på volvo sen har ja inte haft några problem med lamda felkoder.
Har läst någonstans att dom ska bytas vid ca 16000 mil.
Ja köpte en bosch från skruvat och fick en firma som skulle byta den men de ville inte byta den om det inte va volvo orginal även fast de stod boch på kartongen.
De har haft problem med att montera lambasond även fast de varit bosch. de sa bara volvo orginal.
av *pettson*
Att koden sa att det var fel på sonden sa ju egentligen ingenting, systemet klagade på sonden, men mättes gamla sonden upp innan den byttes?. Hursomhelst så med en ny sond går den fett.
Det betyder ju i sin tur att du kan ha ett insugsläckage så bilen går för klent och inte en felaktig sond, då försöker styrdonet att kompensera tills systemet bottnar och vips är det kod på en felaktig sond. Har du kontrollerat ditt insug? Om du händelsevis har en trasig slang på insugets gavel mot servopumpen? Massmätaren kan också bli felaktig, den ger då mätfel, inte rent elektriskt fel. Den skapar ett bränslefel som sonden får skulden för. Det brukar bara vara fel på sonderna i kanske 20% av fallen, resterande fall är andra fel såsom tjuvluft, täppt bränsletillförsel mm. Men folk envisas ju med att kalla det *lambdalampa* trots att den inte ens har med den att göra. Det är en MOTORLAMPA som indikerar fel i insprutningssystemet som kan ge ökade avgasutsläpp, varken mera.. eller mindre. Till och med en slirande automatlåda tänder lampan.

MÄTA gäller alltså innan byte, annars får man bita i det sura äpplet och betala

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]