Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JuppeN
#463429
Hej igen! Lånar den gamla tråden istället för att göra en ny!!

Är så att jag och polarn fixade en ny startmotor, satte på allt rätt osv. Det funkade ett tag, kanske 10 nyckelvrid~~ sedan börja det klicka igen. Börjar fundera om det är något som kortsluter startmotorn?

På pluspolen på startmotorn har jag den RÖDA kabeln direkt från batteri sedan är de en svart kabel (lika grov) som pluskabeln på samma pol? Har inte en aning om vad de kan vara? Sedan gul/blåa kabeln från tändningslåset som sitter med en kabelsko.

Några idéer?

Börjar fundera på om de är jordfel ändå.. Får dra en kabel direkt från minuspol från batteriet till startmotorns ena bult?

LÄS NEDAN FÖR ATT SE DE JAG SKREV OM GAMLA STARTMOTORN.


GAMLA STARTMOTORN
Tjaa!
Har en Volvo gle -88 som kopplingen gick på. Efter bytet så skulle vi provköra med då klickar bara startmotorn. De va liknande innan men då behövde man bara vrida av tändningen och köra igen så gick den igång men nu vill den inte. Har kollat alla sladdar och de ser bra ut. Har även knackat (slagit) på startmotorn men ingen lycka ändå.
Mvh // Jesper
GAMLA STARTMOTORN
Senast redigerad av 3 JuppeN, redigerad totalt 0 gång.
#463468
Prova med att sätta en startkabel mellan batteriets minuspol och en bra kontaktpunkt på motorn, funkar det då är det jordfel. Har du försökt koppla styrström direkt till startmotorn.


Kan även vara fel i kontaktplattan som sitter i tändlåset bakom låskistan.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av JuppeN
#463710
gnestakalle skrev:Prova med att sätta en startkabel mellan batteriets minuspol och en bra kontaktpunkt på motorn, funkar det då är det jordfel. Har du försökt koppla styrström direkt till startmotorn.


Kan även vara fel i kontaktplattan som sitter i tändlåset bakom låskistan.

Mvh GK

Vi bytte jordnings punkt utan resultat.

Men när du skriver styrström menar du direkt från plus pol på batteriet till startmotorn? dvs utan relä~~


Vart så less på skiten så var tvungen att testa byta plats på kabelskorna på startmotorn och kolla ifall den funka åt andra hållet och då fungerade det. ? :-/
#463823
Kan den vara felkopplad efter kopplingsbytet eller du kanske gjorde den där direktkopplingen av styrström utan att du tänkte på det. Kolla noggrant att är rättkopplat. Funkar det fortfarande trots rätt koppling men funkade när du kopplade direktström så är det nog troligt med ett fel i tändlåset.

Mvh GK
#464054
gnestakalle skrev:Kan den vara felkopplad efter kopplingsbytet eller du kanske gjorde den där direktkopplingen av styrström utan att du tänkte på det. Kolla noggrant att är rättkopplat. Funkar det fortfarande trots rätt koppling men funkade när du kopplade direktström så är det nog troligt med ett fel i tändlåset.

Mvh GK

Det är de som är skumt för vi kopplade inte loss startmotorn utan vi lät den sitta kvar. :?: Så kan inte va felkopplat heller.

Men pratade med en kille i skolan som sa att man kunde lägga en metall sak mellan stiften på startmotorn så kunde man starta så?

EDIT; Direkt ström? menar du plus från batteri till plus till startmotor sen minus till minus från batteri? DVS koppla utan tändlåset :mrgreen:
#464223
I princip menade jag samma sak som din kompis men vi uttryckte oss lite olika. Du behöver alltså inte hålla på med minus i det fallet.

Mvh GK
#464253
gnestakalle skrev:I princip menade jag samma sak som din kompis men vi uttryckte oss lite olika. Du behöver alltså inte hålla på med minus i det fallet.

Mvh GK

Nu när jag tänker efter så har en kompis samma fel på sin jänk, han har dragit en kabel från varje "kabelsko" från startmotorn in vid instrumentpanelen och satt en knapp~~

Borde funka här med?
#464362
Kan det inte vara bättre att fixa felet i stället för att åtgärda symptomen?
Troligen får du ingen styrström från tändlåset.

Mvh GK
#464431
gnestakalle skrev:Kan det inte vara bättre att fixa felet i stället för att åtgärda symptomen?
Troligen får du ingen styrström från tändlåset.

Mvh GK
Jo de är sant, men är en åker bil :-)-)


Men de borde fungera att göra som jag skrev ovan?

Men om det fungerar att ge direkt ström som du skrev tidigare och min kompis sa så är de något fel på tändnings låset?
Har läst något om någon botten platta ~~Men kanske är något annat?

EDIT; http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... mbrytare2/ borde funka som startknapp?

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]

Det som händer är att den tvekar på[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag uppt&[…]