Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 850
Hej!
Hur i h-lvete får man upp handsfacket på en volvo 850 -95 som har gått i baklås,detta verkar vara ganska inbrottsäkert 8)
Är det någon som har löst detta problem utan att bryta sönder hela facket :cry:

Mvh/850
av sm7ovk
Japp, men det är klurigt. Tyvärr så verkar det vara relativt vanligt också... Ta och åk iväg till en bilhandlare och kolla in hur låset ser ut - underlättar när du skall in och pilla...
Ha tag i någon bit fjäderstål, eller liknande som är platt men klarar att man trycker så skall du nog kunna få till det - men det är mycket pill! Har för mig att det nästan krävdes tre händer för att hålla allt på plats...
av thomz
Vanligt fel, hände på min 855 -94 förra året. Jag tog av bladet på en bågfil och sågade av bygeln som låser facket. Sedan när du fått loss det ser du vad du behöver skaffa från skroten eller volvo, jag har för mig att jag fick tag på endast bygeln och det löste problemet, kan hända att du behöver byta hela låsmekanismen, men det är relativt snabbt gjort när luckan väl är loss
av TWR
Tyvärr va enda lösningen för mig att sätta ett borr rakt in (mot bygeln på insidan)

Fjädern hade havererat....

Oavsett så kan du alltid fixa billiga delar på ex: JB bildemontering el så..

Lycka till....
Användarvisningsbild
av Eastwood
thomz skrev:Vanligt fel, hände på min 855 -94 förra året. Jag tog av bladet på en bågfil och sågade av bygeln som låser facket. Sedan när du fått loss det ser du vad du behöver skaffa från skroten eller volvo, jag har för mig att jag fick tag på endast bygeln och det löste problemet, kan hända att du behöver byta hela låsmekanismen, men det är relativt snabbt gjort när luckan väl är loss
Jag gjorde som thomz. Jobbigt, men det funkade. Och man slapp ett synligt hål. En ny låsbygel kostade bara några tior hos Bilia, den trasiga låsdetaljen hittar du på någon skrot.
av johan b
finns det inget enklare sätt att fixa dettaproblem? min gick i backlås i dag..
Användarvisningsbild
av Eastwood
Det beror förstås på vilken åverkan man är beredd att stå ut med. En kofot lär ju få upp luckan, frågan är hur mycket man måste byta ut efteråt. :roll: Det gäller ju framförallt att inte skada plasten runt luckan eller låsbygelns infästning.
av linkan
Hade samma problem på min -94 för några år sen. Tog helt enkelt den största mejseln jag hittade samt en plastbit att bryta emot. Jag kan säga att dom har ju inte gjort något rappel när dom konstruerade handskfacket för man fick ta i utav bara helsike. Jag fick sedan köpa hela låskistan ny fast det bara var någon liten skitsak inuti som gått av. Kommer inte ihåg vad den kostade men dyrt var det.
av 850
Jag tror att volvo har det inbrotts säkraste handsfack som någonsin har gjorts :lol: :lol:
Bromsbekymmer

Det är inte helt ovanligt att skivorna ser he[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]

Med andra ord går inget att justera bak? […]

!!!LÄS PÅ OM AIRBAGSYSTEM FÖRST!!![…]