Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jockep83
hej.. har upptäckt att bilen läcker lite olja, inte så det droppar om den men de blir lite kladd på tråget efter körning... det verkar som om de kommer från oljesticks röret, där röret går in i motorn fuktar det...

är detta vanligt?? vad är det som tätar där? o-ring kanske...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bör vara en O-ring.

Men vad vi bör fråga oss är varför det läcker, om du när motorn går lättar på oljesticka eller oljepåfyllningslocket, finns det då ett övertryck?

Om där finns ett övertryck så beror detta troligen på igensatt vevhusventilation.

Mvh GK
av jockep83
nej inget övertryck... den suger lite i olje stickan när jag håller dit en bit papper.. sen vet jag inte om det ska suga lite i påfyllningslocket oxå?? där är det då mest neutralt tror jag, den varken suger eller trycker, lägger jag en bit papper över så ligger den då kvar...

har haft loss röret för stickan nu, där satt en typ o-ring som var dålig, bytte den så nu ska det nog vara tätt.. :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Tur att det inte var vevhusventilationen för den kan vara pest och pina att fixa, allt sitter taskigt till. :)

Mvh GK
Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]