Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Datarolf
Hej!

Är det någon som har erfarenheter av Polestaruppgraderingen av D5 motorn på 205 hk? Det gäller denna variant:

http://www.polestar.se/sv/Performance/C ... artno=1131

Vad jag är intresserad av är:

1) Märker ni någon skillnad med 225 hk istället för 205 och ökat vridmoment?

2) Stämmer det att bränsleförbrukningen vid samma körsätt är oförändrad?

Sedan undrar jag om ni tror att andrahandsvärdet år 2012 när jag möjligen säljer bilen blir högre eller lägre än utan uppgradering?

Alla synpunkter välkomnas!

Rolf J
Användarvisningsbild
av supersonic
Hej Rolf. Det finns många här på forumet som kan intyga om en märkbar skillnad, ofta en skillnad så stor att man talar om en "ny" bil!

Motorn andas märkbart bättre och den blir väldigt pigg. Skillnaden upplevs som större än +20 hk.

Själv kör jag med Rica och är ruskigt nöjd men skillnaden är inte så stor jämfört med Polestar. I en MY10 har du väl ingen möjlighet till sportläge på automaten, DÄR ligger hela skillnaden. Även om du trimmar motorn så är inte automatlådan i närheten av de bästa tyska växellådorna.

Själva motorn däremot, D5, är en riktig juvel i bilvärlden, speciellt med ett bra trim som Polestar är.

Själv har jag en Xc60 My10 och saknar sportläge på automaten. Bränsleförbrukningen är snarare bättre än original.

Värdet på bilen om några år ska inte jag uttala mig om.
Senast redigerad av 1 supersonic, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Uppgraderade i juni och är nöjd. Möjligen kan jag tycka att närmare 9 000 kr är ett lite för högt pris.

Bilen går mycket bra och jag kände en klar skillnad efter optimering. Hur man uppfattar motorn är lite beroende på i vilket växelläge och vid vilken hastighet man testar. Vid accelration från 80 - 120 km/h är bilen riktigt snabb.

Bränsleförbrukningen påverkas inte vid normal körning. Dock blir man ganska "gasglad" med detta vridmoment och det kan i sig leda till högre förbrukning.

Andrahandsvärdet bör, enligt min mening, påverkas positivt av Polestars programvara.

BSR ger mer effekt och vridmoment men jag inbillar mig att Polestar är en mer långsiktigt hållbar investering. Inte minst med tanke på maskinskadeförsäkring och garantier.

Vänliga hälsningar

Henry
Användarvisningsbild
av OptimusPrime
Jag uppgraderade min D5 185 till 205 HK men så här i efterhand tycker jag nog att det var utkastade pengar. Visst, lite skillnad kanske men ganska marginell ändå.
Nu är det ju inte samma motor som den du ev. kommer att trimma...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har uppgraderat min XC60 D5 MY10 med polestarmjukvara. Tycker att skillnaden är stor! Den känns betydligt snabbare, speciellt i växel tre och uppåt. Körde en otrimmad D5 205 igår och tyckte först inte att det märktes någon skillnad. Men efter att ha hoppat tillbaka i min bil kan jag säga att skillnaden kändes rejält!

Bränsleförbrukningen vid samma körsätt är något lägre. Däremot är det svårt att hålla sig från att gasa :oops: Min ligger på ca 1,3l/mil när jag kör. Ca 90% stadskörning, resten motorväg. Tung gasfot :oops:

Andrahandsvärdet tror jag blir högre, absolut!
Användarvisningsbild
av supersonic
XC90, jag fattar verkligen inte hur du kan ligga så högt som 1,30 l/Mil. Bra jobbat!

För övrigt så tycker jag OptimusPrime inlägg var intressant, kanske D5 185 inte "behöver" trimmet i lika stor utstäckning som D5 205 gör? Som ju mår väldigt gott av lite friare tyglar. :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
supersonic skrev:XC90, jag fattar verkligen inte hur du kan ligga så högt som 1,30 l/Mil. Bra jobbat!
Tack! :wink:

Det är förresten uppmätt vid pump. Färddatorn brukar visa 1,28-1,31. Fast just nu står den faktiskt på 0,63l/mil efter lite landsvägskörning idag. Så det kan svänga fort. :wink: Detta var en liten parantes.
Användarvisningsbild
av Datarolf
Tack för alla värdefulla synpunkter!

Nu gäller det att övertyga regeringen :)
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Rolf!

När det gäller regeringen finns två metoder:

1. Antingen övertyger man vederbörande och kanske erbjuder en ny soffa eller en resa som kompensation. Nackdelen är ju att kostnaden skenar iväg.

2 Man gör investeringen utan att avslöja något. Nackdel: om/när det uppdagas är det svårt att överblicka konsekvenserna. :D

Det är bara att välja!

Hälsningar

Henry

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]