- mån 27 feb 2006, 21:32
#31965
Undertecknad har sedan i höstas haft vad som bäst kan beskrivas som ett "klonk" någonstans i framvagnen. I vissa lägen har det rent av smällt till så att jag kunnat känna det i golvet på förarsidan och ibland hörs det även från höger sida.
Allt har felsökts; fjädersäten, kränghämmarlänkar, dämpare, fjäderbenslagringar mm mm
Höll på att ge upp hoppet...
Ringde på vinst och förlust till en Volvoverkstad i en annan stad och vips !
På 10 min hade de utifrån min beskrivning sökt reda på ett "servicemeddelande" om ett känt fel med de bakre bussningarna till hjälpramen, dvs ramen under motorn. Bussningarna kan börja röra på sig med följden att ett klonkande ljud kan uppstå. Kan även "smälla till" och kännas i golvet på det sätt jag upplevt, infästningarna i karossen sitter precis mot golvet vid pedalerna. Vidare har jag upplevt klonkandet extra starkt efter högtrycksspolning i hjulhusen/underrede vilket förklaras av att bussningarna då fått "extra smörjning" av vattnet att röra sig.
Problemet löses först med inlägg av o-ringar för att förhindra bussningarnas rörelse och om det inte hjälper så byts bussningarna och limmas med Loctite.
Har nu bokat tid hos denna till synes mycket kompetenta Volvoverkstad. :)
Återstår då att se om de hade rätt i sin bedömning. Allt är dock bättre än min "gamla" verkstad som snarast behandlar mig som om klonkandet endast fanns i mitt huvud.
/AWWD
Allt har felsökts; fjädersäten, kränghämmarlänkar, dämpare, fjäderbenslagringar mm mm
Höll på att ge upp hoppet...

Ringde på vinst och förlust till en Volvoverkstad i en annan stad och vips !
På 10 min hade de utifrån min beskrivning sökt reda på ett "servicemeddelande" om ett känt fel med de bakre bussningarna till hjälpramen, dvs ramen under motorn. Bussningarna kan börja röra på sig med följden att ett klonkande ljud kan uppstå. Kan även "smälla till" och kännas i golvet på det sätt jag upplevt, infästningarna i karossen sitter precis mot golvet vid pedalerna. Vidare har jag upplevt klonkandet extra starkt efter högtrycksspolning i hjulhusen/underrede vilket förklaras av att bussningarna då fått "extra smörjning" av vattnet att röra sig.
Problemet löses först med inlägg av o-ringar för att förhindra bussningarnas rörelse och om det inte hjälper så byts bussningarna och limmas med Loctite.
Har nu bokat tid hos denna till synes mycket kompetenta Volvoverkstad. :)
Återstår då att se om de hade rätt i sin bedömning. Allt är dock bättre än min "gamla" verkstad som snarast behandlar mig som om klonkandet endast fanns i mitt huvud.
/AWWD