Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AWWD
Undertecknad har sedan i höstas haft vad som bäst kan beskrivas som ett "klonk" någonstans i framvagnen. I vissa lägen har det rent av smällt till så att jag kunnat känna det i golvet på förarsidan och ibland hörs det även från höger sida.

Allt har felsökts; fjädersäten, kränghämmarlänkar, dämpare, fjäderbenslagringar mm mm

Höll på att ge upp hoppet... :cry:

Ringde på vinst och förlust till en Volvoverkstad i en annan stad och vips !

På 10 min hade de utifrån min beskrivning sökt reda på ett "servicemeddelande" om ett känt fel med de bakre bussningarna till hjälpramen, dvs ramen under motorn. Bussningarna kan börja röra på sig med följden att ett klonkande ljud kan uppstå. Kan även "smälla till" och kännas i golvet på det sätt jag upplevt, infästningarna i karossen sitter precis mot golvet vid pedalerna. Vidare har jag upplevt klonkandet extra starkt efter högtrycksspolning i hjulhusen/underrede vilket förklaras av att bussningarna då fått "extra smörjning" av vattnet att röra sig.

Problemet löses först med inlägg av o-ringar för att förhindra bussningarnas rörelse och om det inte hjälper så byts bussningarna och limmas med Loctite.

Har nu bokat tid hos denna till synes mycket kompetenta Volvoverkstad. :)

Återstår då att se om de hade rätt i sin bedömning. Allt är dock bättre än min "gamla" verkstad som snarast behandlar mig som om klonkandet endast fanns i mitt huvud.

/AWWD
av NCR
Hur har det gått? Fått hjälp ännu?
Användarvisningsbild
av AWWD
NCR skrev:Hur har det gått? Fått hjälp ännu?
Här i Norrland har vi långa väntetider på våra få Volvoverkstäder :)

Har inte tid förrän vecka 11 då jag ändå ska norrut i ett annat ärende.

Rapporterar när jag varit där.

/AWWD
av marna
Tjena,
tror att min bil (V70, -03 (modellår 04)) har exakt det fel du beskriver. Även jag har varit i kontakt med lokala bilverkstán (Bilbolaget S-vall) som efter (vad dom säger) intensivt felsök ej lyckats lokalisera ngt. Skulle vara oerhört tacksam om du dels kan info mig om vilken verkstad du nu fått kontakt med samt om de lyckades fixa felet och vad kostnaden blev.
av marna
Tjena,
tror att min bil (V70, -03 (modellår 04)) har exakt det fel du beskriver. Även jag har varit i kontakt med lokala bilverkstán (Bilbolaget S-vall) som efter (vad dom säger) intensivt felsök ej lyckats lokalisera ngt. Skulle vara oerhört tacksam om du dels kan info mig om vilken verkstad du nu fått kontakt med samt om de lyckades fixa felet och vad kostnaden blev.
av marna
Tjena,
Användarvisningsbild
av Ericsson
Lånar tråden lite bara ;-) Tala gärna om vilken verkstad som var bra så att man vet när det är dags. Bor själv i Sundsvall. Är verkstan hos Careta (jag antar att det finns en verkstad där också) lika som i stan?

/Uffe

V70 2.4T 2002
Användarvisningsbild
av AWWD
Volvoverkstan som "på distans" lokaliserade felet är ej Careta, utan ytterligare 40 mil norrut...

/AWWD
Senast redigerad av 1 AWWD, redigerad totalt 0 gånger.
av EvilEd
Instressant det där AWWD.

min framvagn klonkar/knäpper/smäller också, har tidigare varit
på min lokala Volvo verkstad som inte kunde hitta några fel
("skönhetsfel" som jag fick leva med sa dom...)

Lämnade in bilen förra veckan på en annan Volvo verkstad för
6000 mila service och bad dom kolla framvagnen, inga fel hittades...

Idag när jag åkte hem från jobbet så lät/small det som aldrig förr,
trodde flera gånger att nånting kommer att ramla av från framvagnen...

Så nån som har tips på vad jag kan göra eller känner nån
"super-mek" så är jag mycket tacksam :)

mvh
/ed
Användarvisningsbild
av AWWD
Gå in och be dem leta fram det "servicemeddelande" (eller vad de kallar det) där felet med bakre hjälpramsbussningar som rör sig beskrivs. Har själv sett en utskrift så detta "meddelande" finns i något av deras system.

/AWWD
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945