Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanielH
Efter att det börjat skrapa väldigt om bromsen höger bak på min 240 märkte jag att ena cylindern i oket hade låst sig och därmed helt slitit bort bromsytan på belägget. Gummidelen som sitter som skydd för cylindern var söndertorkad och det förklarar ju att den blivit dålig. Jag lyckades få loss cylindern och pressa in den för att få plats med nya belägg. Efter detta åkte jag hem från garaget, en sträcka på 5km och väl hemma när jag parkerade tog plöttsligt pedalen i botten och bromsade endast längst ner. Jag märkte också att oket var väldigt mycket varmare än de andra och drog slutsatsen att det låst sig igen. Bromsvätskan höll samma nivå som innan

När jag sedan parkerade om bilden dagen därpå, tog pedalen som vanligt igen, trotts att högerbak troligen låg på hela tiden. Nu till min fråga:

Är lösningen på mitt problem att byta bromsok och lufta? Det är ju det logiska eftersom att det var där jag var och pillade, och oket verkade ju vara slut. Kan den sjunkade pedalen åstadkommits när cylindern gick ut igen?

(Till del hela hör att jag har en ny huvudbromscylinder sen augusti. Den har funkat perfekt.)

Tacksam för alla svar!!
av tuxedo
Pumpade du inte ut kolven efter beläggbytet innan du startade hemfärden? :shock:

Om gummiskyddet var trasigt och kolven fastnat är förmodligen kolven rostskadad.
Bäst är nog att skaffa nya utbytesok, som ju är lite billigare än nya ok.
Ev. om du kan hitta bra ok på nån bildemontering.
Man bör packa in speciellt bromsoksfett innanför gummitätningen för att förhindra rostangrepp.

//tuxedo.
av DanielH
Okej.. Jag trodde att jag hade pumpat ut kolven eftersom det gick bra att bromsa på vägen hem. Jag antar att den kärvade och inte pumpades ut förr'n jag var hemma. Jag har fixat ett nytt ok från en bildemo. Ska byta imorgon, hoppas det blir bra. Tack för hjälpen! Jag återkommer..
av tuxedo
Bra, och har du tillgång till tryckluft så kan du trycka ut kolven i nya oket och kontrollera så den inte är rostig.
Blås in tryckluft vid bromsrörsnippeln med en liten tätning emellan, men håll fingrarna borta från kolven annars kan du få dom brutna för kolven kan smälla ut kraftigt . Ev. kan man lägga en träskiva emellan för att dämpa när kolven flyger ut.
Ta försigtigt bort kolvtätningen med en kraftig tandpetare e.dyl. och torka ren packningen och spåret den sitter i.
Försök att ha koll på hur kolvtätningen satt så du inte vänder den åt andra hållet.
Lite ytrost c:a 5 mm. från kanten på kolven kan man putsa bort med fin putsduk, men är det rost längre in bör du skaffa en repsats bestående av kolv, gummitätning och dammskydd.
Sedan har du på lite bromsoksfett innanför damskyddet.

Allt för att du ska undvika samma problem igen om nåt år. :)

//tuxedo.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]