Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnuz
Hur långt ska antennen åka upp? Jag får lite dålig stereo mottagning så jag börjar undra om antennen fastnar halvägs. Så hur många dm är elantennen när den är fullt uppe?
av *pettson*
magnuz skrev:Hur långt ska antennen åka upp? Jag får lite dålig stereo mottagning så jag börjar undra om antennen fastnar halvägs. Så hur många dm är elantennen när den är fullt uppe?
Håll tag i antennens spets, dra mjukt uppåt medans den vecklar ut sej. När den är fullt uppe så tar du en trasa och fyller den med wd40, rengör nu VARJE del av sprötet nogrant. Se till så hela antennen får ta del av det. Se till så nån droppe hamnar i varje skarv. Nu kan du köra antennen upp och ned ett antal ggr, eftertorka den så den är ren o torr. Nu bör den fungera fint. Det här är nåt som bilägaren ska göra med jämna mellanrum för att inte antennen ska kärva ihop. Det står iallafall i 850s orginalhandböcker att man bör rengöra dom vart 800km eller oftare om så behövs.
av magnuz
Hmm, ok, då verkar min fastnat. Några smörjningstips? Är det säkert att dra upp den manuellt eller riskerar man ha sönder någon mekanik. Fick svar samtidigt :)
av magnuz
Den verkar ha fastnat helt, åker upp kanske 2-3 dm, hur kan man få ordning på det? Försöker dra upp, men den sitter fast ordentligt.
av *pettson*
magnuz skrev:Den verkar ha fastnat helt, åker upp kanske 2-3 dm, hur kan man få ordning på det? Försöker dra upp, men den sitter fast ordentligt.
Du försöker dra uppåt medans stereon är på och försöker att skjuta på? För vi pratar om en motorantenn? Du hör hur den surrar?
Går det inte trots att motorn går, då blir det till att beställa nytt spröt på volvo. Sen när du fått hem det nya så lossar du muttern längst ned på sprötet. Startar stereon och drar hela sprötet uppåt. Du kommer att upptäcka ett plastband som motorn använder för att skjuta på och dra in. När du fått loss allt så tar du nya sprötet och petar ned bandet och ber en vän att stänga av stereon. Nu matar du ned bandet tills antennen är i botten och indragen. Dra åt muttern. Nästa gång du startar nu så ska sprötet skjutas ut utan problems.. :-)-)
av magnuz
Det är bara första "sektionen" av antennen som åker upp, högst 3dm, resten har fastnat. Det verkar inte som motorn försöker trycka på när det tar stopp.
Styrleder till V70 T5 år 2000.

Det är inte så att du har en V70 av f&o[…]

Om du har en batteriladdare och en multimeter (vil[…]

Har ju bara AUX inte USB...

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]