NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av shortlund
Hej, Köpte en V50 med D2 motorn i augusti (Business paketet med 17 tum). Anledningen var bla att förbrukningen skulle ligga kring 0,43 enligt specification och säljare... Iofs något högre med 17 tums fälgar. Långpendlar ca 12 mil/dag (landsväg) så förbrukningen var stor anledning till just detta bil/motorval. Efter ca 800 mil lämnade vi in den pga av att förbrukningen då låg på 0,66. Fick igen den med svaret "vi har uppgraderat programvaran, allt verkar ok nu..." Har kört ca en vecka efter detta och hittills visar den lite bättre (0,62 men stigande). Erfarenheten efter den första tiden är i övrigt bra men det känns tråkigt att köpa en bil med förhoppningen ~0,43 och så drar den 0,66 dvs 0,23 eller 53% över angiven specification! :shock:

Så vad gör man? Är detta rimligt/normalt? Jag känner mig lurad...

Tacksam för synpunkter!
/ shortlund
av Lövet
Inkörning i all ära, men sänka förbrukningen med 50% kommer den inte att köra, däremot några centiliter sannolikt. Du kan kapa ner förbrukning med närmare 1dl genom att montera 15" istället som bilen är klassad med. Annars gäller ägg under gaspedalen, högt däckstryck, motorvärmare osv för att få ner förbrukningen.

Körcykeln som bilens förbrukning är framräknad från är extremt snäll, bland annat accelerar man från 0-50 km/h på 22 sekunder. Verkligheten ser annorlunda ut och där har du sannolikt den största anledningen till skillnaden i förbrukning.
dongan skrev:En diesel motor brukar behöva några mils inkörning innan förbrukningen sjunker.
Så det är nog bara att vänta och se vad som händer.
Vilken hastighet brukar du hålla?
Kör mest landsväg och ligger i farter mellan 100-120 ca... Det som gör mig fundersam är att på helt plan väg får jag aldrig momentanförbrukningen under 0,5 vid 100 km/h. Känns helt chanslöst att komma ned under 0,5 totalt då... Är det kanske helt enkelt så att en V50 D2 drar egentligen ca 0,6+ vid "normal" (inga ägg under pedalen samt acc snabbare än 0-50 km/h på 22 sekunder) körning?
av JE Jr
Om jag inte har fel så är det de här cyklerna som emissionscerten görs på: http://www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.html

Vet inte riktigt hur förbrukningen räknas ut, men det kan säkert ha nåt med dessa cykler att göra också. Om du kikar på cyklerna så kan du ju jämföra med din normala körning och se om de överensstämmer :D Det är en ganska kass cykel egentligen alltså. Och det är ju tyvärr inget Volvospecifikt problem heller, tillverkarna optimerar sina bilar mer eller mindre att klara dessa cykler.
shortlund skrev:
dongan skrev:En diesel motor brukar behöva några mils inkörning innan förbrukningen sjunker.
Så det är nog bara att vänta och se vad som händer.
Vilken hastighet brukar du hålla?
Kör mest landsväg och ligger i farter mellan 100-120 ca... Det som gör mig fundersam är att på helt plan väg får jag aldrig momentanförbrukningen under 0,5 vid 100 km/h. Känns helt chanslöst att komma ned under 0,5 totalt då... Är det kanske helt enkelt så att en V50 D2 drar egentligen ca 0,6+ vid "normal" (inga ägg under pedalen samt acc snabbare än 0-50 km/h på 22 sekunder) körning?

Jag bytte mina 16" hjul till vinterdäck med orginalfälg 15"(diskus fälgarna) i torsdag. Jag åkte dessutom en tripp till Gävle igår t o r (ca 20 mil). jag låg mer under 0.5 än över och då det är vajerräckes väg med 100 km en hel del av vägen blev jag ganska nöjd! Jag kör med farthållare på i stort sätt jämt. Jag låg innan aldrig under 0.55 med 16" på samma sträcka. Jag hade ett snitt på 0.56 på senaste tankningen då med motorvärmare på minst 1 gång om dagen.

I en annan tråd här står det att det är många som drabbats av "ryckningar"(bland annat jag själv) främst mellan 800-1000/varv och att det ska komma en ny uppdatering kvartal 4 så då kanske det justeras lite mera så att man kan komma ner 0.1 i snitt förbrukning!?

Man får hoppas på det! Annars så får man som sagt köra lite med insidan av huvudet... kanske inte med ägg under pedalen men gärna åt det hållet! Jag är heller inte nöjd att dom saluför bilen med en förbrukning på 0.43/mil då jag i så fall hellre hade köpt DRIVe modellen eller väntat på D2 DRIVe om den ens kommer...
av njemo
När jag beställde bilen så fick jag papper från bilhandlaren där det står "Du har valt annat storlek än originalfälg, detta medför högre förbrukning" eller något liknande, så lite bör det väl skilja. att den drar 50% mer än vad de påstår, ptja... det känns lite surt på en sån liten ändring.

Nåja, man får se när soppaförbrukningen kan gå ner lite.
njemo skrev:När jag beställde bilen så fick jag papper från bilhandlaren där det står "Du har valt annat storlek än originalfälg, detta medför högre förbrukning" eller något liknande, så lite bör det väl skilja. att den drar 50% mer än vad de påstår, ptja... det känns lite surt på en sån liten ändring.

Nåja, man får se när soppaförbrukningen kan gå ner lite.
Ja nog håller jag med allt!!!!!
av dali
Jag har kört min Subaru diesel i 4.500 mil och skillnaden i förbrukning mellan första tanken och senaste är obefintlig. Pratet om att (moderna) dieselbilar blir snålare efter några tusen mil känns mer och mer som halvlögner till missnöjda köpare. I bästa fall så ändrar köparen (omedvetet) körsätt och får då en liten minskning av förbrukningen, men att något magiskt ska hända i motorn/drivlinan som sänker förbrukningen markant efter X mil känns som sagor.

Min förbrukning över 4.000 mil: http://www.spritmonitor.de/en/detail/277365.html
shortlund skrev:Kör mest landsväg och ligger i farter mellan 100-120
Ajja bajja, ska du komma i närheten av specade siffrorna ska det ligga runt 80-90 km/h, smala däck stenhårt pumpade, och allt avslaget som halv-ljus, klima, ac, stereo osv.

Sen måste du köra extremt jämt så går det bra.
dali skrev:Jag har kört min Subaru diesel i 4.500 mil och skillnaden i förbrukning mellan första tanken och senaste är obefintlig. Pratet om att (moderna) dieselbilar blir snålare efter några tusen mil känns mer och mer som halvlögner till missnöjda köpare. I bästa fall så ändrar köparen (omedvetet) körsätt och får då en liten minskning av förbrukningen, men att något magiskt ska hända i motorn/drivlinan som sänker förbrukningen markant efter X mil känns som sagor.
Håller med till 100% vad gäller allla mina dieselmotore som tillverkats på denna sidan 2000-talet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 51

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]