Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PDK
Hur kommer det sig att kupé fläkten börjar väsnas när det blir lite kallare ute?
Tredje vinter nu som jag får smörja upp denna så att man slipper gnisslandet...

Någon som har ett tips på hur man kan åtgärda detta för gott?
av *pettson*
PDK skrev:Hur kommer det sig att kupé fläkten börjar väsnas när det blir lite kallare ute?
Tredje vinter nu som jag får smörja upp denna så att man slipper gnisslandet...

Någon som har ett tips på hur man kan åtgärda detta för gott?
Tja..antingen tar du isär fläktmotorn i sina beståndsdelar, tar lagerbronset och lägger i en kastrull med olja, hettar upp denna till strax under kokpunkten för oljetypen du valt och sen låter du bronset ligga där i minst 48 timmar och dra i sej het olja (det är så kallat oljebrons). Eller så köper du nya lager som är föroljade eller av annan typ, eller ny fläkt.
av PDK
Kanske får det bli en ny fläkt från skruvat? 1075kr, så kanske det håller i något år.

Undrar om kvaliten på fläkten därifrån?
av Henke3
Jag köpte separat fläktmotor från Skruvat, kom i en kartong från Bosch, så det är samma kvalite som original. Detta var dock några år sen.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
jag köpte en fläktmotor från skruvat för ca 11 mån sen till min 850, den höll i ca 11månader. Fick nyss en ny fläktmotor från skruvat på garanti, det var inga problem, bara att skicka tillbaka den gamla. Det kostade inte mig en krona, skruvat mailade mig en returfraktsedel. Jag rekomenderar skruvat.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag köpte komplett fläkt från skruvat, dock obalanserad så det blev helikopter innanför handskfacket :D Löstes genom att återanvända gamla fläktbladen.
av alan
Jag har en från skruvat och är nöjd men jag hade nogoljat upp min om jag var dej, då det går rätt snabbt och eftersom du har en så gammal bil så kanske bilen endå är redo för bil himlen snart. Har själv en V70 som sjunger på sista versen med sina 32K Tänkte ha den ett år till och om jag har tur kanske jag kan få 15 000 kr för den sen? Vilket är likam mycket jag har lagat den för bara i år. ny bränsle pump och nya sommar däck plus olje byte och ny broms kolv och skiva...
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]