Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har fått lite problem med högt vägljud samt vibrationer i bilen. I synnerhet instrumentbrädan, förarstolen vibrerar i hastigheter över 85. Ratten vibrerar inte. Balanserade däcken i förrgår hos en däckfirma, trodde detta skulle lösa problemet men icke. Bilen vibrerar fortfarande, man ser det väldigt tydligt på instrumentbrädan, inga stora vibrationer men enormt irriterande. Angående vägljudet så ändrar det inte karaktär vid olika asfaltsbeläggningar utan låter likadant hela tiden, ett konstant "hummande" ljud lr hur jag nu ska förklara det.

Sist jag hade detta ljud så var det vänster hjullager fram som gett sig. Verkstaden har kollat höger hjullager fram men det är ok. Kan det vara nåt hjulager bak, även om jag upplever ljudet som att det kommer framifrån?? Det sitter ett svart stag tvärsöver motorn i tre upphängningar varav den ena upphängningen sitter fast i motorn, är detta det sk övre motorfästet/kudde?? När jag vred lite på staget så såg jag att den var en spricka i gummibussningen som sitter i motorn mot detta stag. Förmodar att det behöver bytas?? Kan detta vara orsaken till vibbarna??
Vi börjar med övre Motorfästet, ja det är det som sitter just överst, kostar runt 450 pix och du byter det lätt själv, bara att skruva loss, sitter
inte i spänn på nå´t sätt. Jag själv har haft ett missljud i min bil som jag först trodde var vä. framhjulslager, men icke sa Nicke.
Sedan fick jag för mig att det var något av Bakhjulslagren som spökade, men icke sa Nicke.
Bytte i förra veckan ut mina skivor o hela rasket på bromssidan bak = Bilen är Tyyyyst nu.!!!!!
Mina handbromsbackar hade beläggen släppt på samt att det såg för eländigt ut upptäckte vi vid demonteringen.
Notera att bilen besiktigades med handbromsbackarna i smulor, men handbromsen tog STENhårt efter 2 snäpp.....
jag hade tur att inte skräpet lossnat o ställt till med mera elände. Så allt är inte vad som synes o höres :D
Bild
:D
wissel skrev:Vi börjar med övre Motorfästet, ja det är det som sitter just överst, kostar runt 450 pix och du byter det lätt själv, bara att skruva loss, sitter
inte i spänn på nå´t sätt. Jag själv har haft ett missljud i min bil som jag först trodde var vä. framhjulslager, men icke sa Nicke.
Sedan fick jag för mig att det var något av Bakhjulslagren som spökade, men icke sa Nicke.
Bytte i förra veckan ut mina skivor o hela rasket på bromssidan bak = Bilen är Tyyyyst nu.!!!!!
Mina handbromsbackar hade beläggen släppt på samt att det såg för eländigt ut upptäckte vi vid demonteringen.
Notera att bilen besiktigades med handbromsbackarna i smulor, men handbromsen tog STENhårt efter 2 snäpp.....
jag hade tur att inte skräpet lossnat o ställt till med mera elände. Så allt är inte vad som synes o höres :D
Bild
:D
Iofs så är mina bakre bromsskivor rostiga, samt så fick jag ett påpekande på besiktiningen i fredags om det. Kan det vara så att ljudet och vibrationerna kan härstamma från skivorna bak?? Köpte bilen för exakt ett år sen nu och då sade dem att handbromsbackarna var bytta men inte vid vilken tidpunkt.

Kunde ju vara bytta flera år innan. Nu vet jag inte hur länge backarna håller men jag känner till problemet med dem. Handbromsen tar bra, men det gjorde ju din också ändå...

Update:
2011-04-19
Bytte till sommardäck för en vecka sedan och tvättade av dem invändigt, vart lite skit innanför fälgarna. Provkörde bilen efteråt, gissa om jag vart förvånad, vibrationerna försvann med skiten om jag får utrycka mig så :D Så orsaken till vibrationerna var smuts på insidan av fälgarna har aldrig varit med om nåt liknande tidigare men S80 måste vara enormt känslig för sånt tydligen.

Två veckor senare passade jag på att köpa nya sommardäck samt byta bromsskivor, belägg och handbromsbackar i bak, eftersom dessa vart ganska rostiga (skivorna). Har läst på forumet att friktionsytan lossnar från backarna och mycket riktigt mina vart på väg att lossna, fast de var knappt slitna. Köpte bilen för 1,5 år sen och blev informerad om att bromsbackarna vart bytta.

Så jag förmodar att de inte kunde varit äldre än 2 år med andra ord rätt så dålig kvalisort. Man får väl lossa skivorna med jämna mellanrum och hålla koll på backarna. Vågar inte tänka på vad som kan hända om det lossnar i landsvägsfart. By the way handbromsbackarna är köpta på Bil-Allt och är av märket Ferodo så är också bromsbeläggen men skivorna är Brembo. Vet inte men en del säger att man ska tvätta av skivorna med t-röd lr nåt fettlösande eftersom dessa kan vara täckta med nåt skydd, stämmer detta?? Isåfall har jag klantat mig för jag gjorde det inte. ?:-/

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]