Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jo, har ganska nyligen införskaffat en V70N -00.
Tidigare ägaren var visst mekaniker och har gjort mesta servicen själv (minus kamremsbyte som är gjort på verkstad, bilen är välskött). Efter att ha läst en stund på forumet så inser jag att bilen nog skulle må bra av lite ny mjukvara, framförallt automatlådan och lite annat för mjukare körning och kanske lite mindre förbrukning.

Verkar som om det bara är volvos verkstäder som kan utföra uppdateringen, men innan jag fattar några beslut tänkte jag konsultera det eminenta forumet med två frågor.

1) tror ni att det är värt att uppdatera mjukvara i bilen?
2) Vad är den ungefärliga kostnaden?

//TobiasE
Det jag kan rekommendera är en Total Uppgraderingav bilen
Art. nr : VO30677038 heter den till min V70 2001. Troligen samma till din bil.
Att köpa dom en och en blir dyrt.
Jag betalade 870:- totalt.
Värt varenda krona.
Ja, Total Uppgradering CAN är vad du skall välja.

Gjorde samma på min bil när jag köpte den för ett par år sen.
Automatlåda och motor märker man ju direkt skillnad på, sedan finns säkert en massa uppdateringar på de andra enheterna också.
Bort med den taskiga neutralkontrollen, och lock-up vid lägre varvtal. :-)-)

Minns inte exakta kostnaden då jag gjorde lite annat arbete samtidigt, men någonstans runt 800 var det nog.
Men det var absolut värt det.
vägkung skrev:Kul att läsa att uppgradering av mjukvaran gör bilen bättre, men har ni som gjort det kunnat konstatera någon skillnad i bensinförbrukning??
Jag hade inte ägt bilen någon längre tid innan jag gjorde detta, så jag kan inte svara på det. Men jag tror inte man skall förvänta sig någon större skillnad.

Och även om det jag irriterade mig på (växellådan) blev mycket trevligare efteråt. Så ska man ju inte tro att det är någon ny bil man får.
Men som det lät enligt mekanikern så fanns det en del uppdateringar till min som är en av de första V70n som kom.
Mjukvaru-uppgraderingen ingår ju i servicen om man lämnar in bilen för service åpå en Volvo-verkstad nu ju. kostnaden på mjukvaru-uppgraderingen ligger väll på ca. 900-1000 kr.
Det finns ju NicePrice service för 1995:- men då ingår knappast någon uppdatering.
Du får nog ringa och fråga, men närmare 3000 är kanske rimligt att tro. (Har gjort service själv under många år, så jag vet inte exakt)
på bilia i alla fall ingår mjukvara volvoassistans till bilen är 10år i niceprice för 1995:-

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]