Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansk
Jag har en uppsättning Nokian Hakka 2 215/55/R16 i fint skick som suttit på min Renault Espace -98 som nu ska skrotas. Alla dubbar kvar, fina däck.

Köpte en fin Volvo V70 GLT -97 av en pensionär helt nyligen av en pensionär och nu är det dags att vinterrusta den här bilen, som jag kallar der rosarote Panther.

Tänkte höra med nån däckverkstad om det funkar att lägga dessa 215/55/R16 på fälgar som passar pantern.

Har sett i något äldre inlägg här att bredden 215 kan ta i mot bilens innerskärmar. Finns det nån annan nackdel och när det gäller fälgar, är det något alternativ som är bättre i fråga om hur de så att säga "fungerar" eller hur det ser ut.

Tack på förhand för ev svar och tips.

Anders
Rullomkretsmässigt ska det funka, sedan bör du ha fälgar med ET 43 (eller så nära som möjligt) för att minimera risken för iskrapningar (obs tar inget ansvar för att detta stämmer till 100% är bäst att jag tillägger).

http://www.shrek.se/rullomkrets.htm

För att vara på säkra sidan kan du kolla upp detta med rullomkrets i länken.
av ansk
Nej du behöver inte ta något ansvar, det var mer en snackfråga.

Ska lägga det där med ET-värdet på minnet när jag lämnar däcken till däckverkstaden. Hoppas det finns vanliga billiga svartlackade fälgar med rätt mått att passa både däcken och bilen.

Hade också varit kul med alufälgar till vinterdäcken men däckverkstäderna brukar avråda.
Konstigt att dom avråder från alu på vintern, kör själv med alu på min v70 och det funkar ju bra.

Har iof vinterplåt på 854 och dom ser ju inte roliga ut om man säger så rostiga och allmänt fula :wink:
av ansk
Jag ringde Bilia och sedan en liten däckfirma hemma i förorten. Båda säger att V70 -97 inte ska ha R16.

"Det är för mycket gummi."

"Den kommer att dra 20% mer bensin."

Och så vill de sälja nya vinterhjul för 5.000 kr och uppåt.

Trist. Ska ringa några fler däckfirmor.

Anders
av *pettson*
ansk skrev:Jag ringde Bilia och sedan en liten däckfirma hemma i förorten. Båda säger att V70 -97 inte ska ha R16.

"Det är för mycket gummi."

"Den kommer att dra 20% mer bensin."

Och så vill de sälja nya vinterhjul för 5.000 kr och uppåt.

Trist. Ska ringa några fler däckfirmor.

Anders
20% mer bensin än vaddå? Vid vilket tillfälle? Hos mej är det snö iallfall på vintern, alltifrån nåt som mera liknar arktis drivor till saltad asfalt. Naturligtvis alla förekommande däremellan. Hur tar man då reda på vad som beror på däcken.. och vad som beror på miljön? Nej.. salusnack..
Det som kan vara tråkigt är väl oddsen för moddplaning samt då att dom inte går så djupt i snön på grund av bredden. Men fungerade det bra med renaulten så går det lika bra med volvon.
av ansk
Ja, jag fattar.

Ville gärna ha detta fixat utan att betala 5000+ kr för sprillans nya däck på plåtfälg, men jag lär få sitta i telefon och ringa till diverse firmor för att få det gjort. Vore ju bättre om de bara sa att de inte har lust att åta sig jobbet, istället för att lägga ner så myckt energi och tid på att avråda. Skulle spara mig tid.

Fälgar med fem bultar för däck R16 verkar ju ha funnits som original till Volvo 850/V70. Såg t ex de fälgarna som heter Persus, en fälg från märkeshandeln, på blocket.se.

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]

Ahopp då gick tydligen min vänstra LE[…]

har haft detta problem ett längre tag, lyset […]

Hej, Jag har en Volvo S60 från 2011 Kinetic,[…]