Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nilaya
Hej!

Jag håller på och bygger om en 855 Turbo till V70. Köpte bilen då den var helt isärskruvad (Såldes i lösa delar typ) Ingen framvagn, motor, elsystem, inredning, bromsar, osv. Ja ungefär hela bilen saknades.

Köpte den för en billing peng, med papper givetvis. Tänkte att jag skulle ha något att pyssla med.
Jag har inget garage, så jag står utanför huset och skruvar. Är inte roligt, men vad gör man när man har en kåk utan garage ?

Kanske tog mig vatten över huvudet, vad vet jag. Nog med snack, här kommer lite bilder.

Såhär såg den ut när jag hämtade den!
Bild

Bild

Bild

Efter ett tag så började jag klia mig i huvudet och funderade på vilken ända jag skulle börja i.

Satte på framskärmar från V70R, den uppmärksamme ser att det sitter lite framvagnsdetaljer på. Dom rök ganska fort då dom kom från en glt från 92. Dvs 4bult.

Bild

Bild

Bild

Här sitter det en gammal inredning i, men den har jag slängt ut. Enda som kommer sparas här är T5R Ratten.

Bild

Helskinn säten från 855. Dom ska dock fräshas upp ordentligt.

Bild

Bild

Gjort rent i motorutrymmet med massa avfettning och diskborste

Bild

Golvmatta tvättad i maskintvätt. Blev en jäkla skillnad!

Bild

V70 Stötfångare bak som ska på

Bild

Lite "nya" Framvagnsdetaljer. Länkarmar med separat spindelled från GLT -92. Slipade ner dom och lackade med hammarlack. Nu sitter det nya styrleder på också.

Bild

Fått i mattan i bilen.

Bild

Stolarna är i. Dock så är sätet på passagerardynan iväg på att sys om i en söm.

Bild

Baksätet ser förj*vligt ut på bild. Jäkla blixt som förstör allt.

Bild

Var och hämtade en motor. Blev en 2.0L maskin som jag fick snuskigt billigt av en bekant. Kunde inte säga nej till detta erbjudande! GLT kammar, 3" Spjällhus, R Koppling osv

Bild

Bild

Bild

Nya styrväxeln som ska i bilen. Rengjort den från massa äckligt gojs.

Bild

Bild

Lite framvagnsdelar har kommit på

Bild

Fjäderben från 850R med fjädrar. Tog isär dom och slipade ner allt skit som var på dom. Sen lackade jag fjäderbenen. Blev helt OK!

Bild

Bild

Volvo Original XC grill inhandlades

Bild

Motorn ska i bilen! Med en nyinköpt Växellåda med invänding slavcylinder.

Bild

Bild

Lampor och lite sånt gott har åkt på bilen

Bild

Nu har det hänt endel saker, men som kanske inte är så roligt att se på. Men elsystem från V70T5 har monterats!

Bild

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det som kommer ske nu är att en v70 inredning ska i. Instrumentpanel osv. Jag har mätarhus och allting klart. Så det är bara panelen som saknas. Dock kommer jag få bygga om den lite, men det är smällar man får ta :)

Folk kanske tycker jag är helt tokig som håller på såhär, och tänker "Köp en V70 istället!", till er säger jag "up yours!" Nu om någon gång kan man skräddarsy sin bil till exakt det som man vill ha den som! Sen det viktigaste av allt, man lär sig massor!

Kommentera gärna, och kom med massor med förslag :)

/Mike
Användarvisningsbild
av Nilaya
Tofulus skrev:Intressant projekt, och väldokumenterat!
Vilken färg kommer bilen att få? Saffran?
Tack! :)

Försöker dokumentera nästan allt jag gör. Är roligt efteråt.

Färgval är väl inte direkt gjort än. Men har 4 alternativ. Saffran, Mörkgrå (som den är nu), Laserblå eller Frost Green Metallic.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Imponerande projekt i mina ögon :-)-)

Laserblå är grymt snyggt 8)

/Kalle
Användarvisningsbild
av Nilaya
crumpets skrev:Sanslöst :shock: Vilket HÄSTJOBB! Ska bli kul att följa :)
Ja, det är lite mer än att byta bromsar tex :) Mycket jobb är det, men riktigt jäkla roligt är det!

Kul med kommentarer, uppskattas mycket!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Nilaya skrev:Färgval är väl inte direkt gjort än. Men har 4 alternativ. Saffran, Mörkgrå (som den är nu), Laserblå eller Frost Green Metallic.
Saffran och laserblå är ju snygga färger, men uttjatade. Frostgrön, om det är den jag tänker på är ju en av volvos fulaste färger någonsin. Så alltså ska den fortsätta att vara mörkgrå, speciellt eftersomd en ser ut att vara antracitgrå. Vilket ju är en av dem absolut snyggaste originalfärgerna.
Användarvisningsbild
av Nilaya
Marlboroman skrev:
Nilaya skrev:Färgval är väl inte direkt gjort än. Men har 4 alternativ. Saffran, Mörkgrå (som den är nu), Laserblå eller Frost Green Metallic.
Saffran och laserblå är ju snygga färger, men uttjatade. Frostgrön, om det är den jag tänker på är ju en av volvos fulaste färger någonsin. Så alltså ska den fortsätta att vara mörkgrå, speciellt eftersomd en ser ut att vara antracitgrå. Vilket ju är en av dem absolut snyggaste originalfärgerna.
Den gröna jag menar är den som ser ut som V70N-R. Tycker den färgen är läcker =) Håller även med dig ang. Saffran och Laserblå, men på rätt bil så är dom färgerna snygga!

Men jag har funderat, funderat och funderat massor på detta. Lackar jag "bara" dörrar, front, stötfångare bak, bagagelucka så får ja säkerligen nyansskillnad. Dock är det väl bara på tak och flyglarna bak man lär se det isåfall.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]