Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av order
hej jag har kommit fram till att min vevhusvent är tät, har beställt alla grejer tilla tt byta detta men som vanligt så vart dom flesta delarna restade, Så min fråga är hur jag kan göra för att låtta på "trycket" ska på en långtur med bilen och vill ju inte att saker ska gå sönder.. är tacksam för svar
Användarvisningsbild
av js1
Lyft lite på oljestickan.
av order
ok så det funkar. hörde från någon att man kunde lossa slangen som går till motorn från oljefällan, kan detta stämma?
Användarvisningsbild
av js1
order skrev:ok så det funkar. hörde från någon att man kunde lossa slangen som går till motorn från oljefällan, kan detta stämma?
Det är väl i regel oljefällan eller kanalerna i blocket ut till oljefällan som sätter igen. Att då lossa slangen efter oljefällan hjälper ju inte.
Via röret för oljestickan har du fritt blås ner i vehuset och kan släppa ut ev övertryck den vägen.
av *pettson*
js1 skrev:
order skrev:ok så det funkar. hörde från någon att man kunde lossa slangen som går till motorn från oljefällan, kan detta stämma?
Det är väl i regel oljefällan eller kanalerna i blocket ut till oljefällan som sätter igen. Att då lossa slangen efter oljefällan hjälper ju inte.
Via röret för oljestickan har du fritt blås ner i vehuset och kan släppa ut ev övertryck den vägen.
Har du stopp i resten så skickar du dessutom ut motoroljan ur samma hål som bonus.
Att lossa stickan är ingen lösning. Det finns ingen ersättare som kan släppa ut vevhusventen om det är stopp i den. Det är enda stället där venten kan släppas ut utan att förlora oljan. Är det stopp är det också tyvärr stopp för körning.
av order
ok, du får jag vänta på delarna, såg även att det var lite grå aktigt "klet" på oljestickan kan detta vara en följd av dålig vevhusvetilation att det blir kondens i oljan när dom varma avgaserna går igenom? för det försvinner inget vatten från bilen,
av order
Är det någon som har någon annan teori, varför det kan vara klet på oljestickan
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
"Grå olja" brukar vara vatten i oljan. Ser det ut som majonnäs är det kondens(vatten). Ja, det kan bero på tät vevhusventilation.

Mvh Kalle
av order
ja det är majonäs liknande, det sitter längs hela stickan...
av order
skruvade loss kåpan till tändstiften och såg att det var en del olja som har runnit ut där undra vad detta kan bero på? någon som har en ide`?

Om du har en batteriladdare och en multimeter (vil[…]

Har ju bara AUX inte USB...

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hitt[…]

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]