Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av skyblue
Hej alla, är ny här.
Hoppas jag sätter denna tråd rätt, kanske borde jag satt den under s/v40 delen?

Är så att jag har en V40 fas 2, års 2002 och vill uppgradera ljudet lite, men vilken jäkla djungel....
Stereon som sitter i är en HU 605 med 5.25 i dörrarna och en subwoofer i bakluckan. Allt är helt original.
Tror det är Pioneer högtalare men inte helt säker.

Jag är väldigt nöjd med ljudet, allt låter väldigt bra och klart på låg och medium volym. Men...
Höjer man lite för mycket förvandlas det fina ljudet till s***. Basen hänger inte alls med och högtalarna låter som galna brunstiga grisar.

Så tänkte börja med att sätta in några 5.25 koaxiler i framdörrarna och på stolpen i bagaget (D stolpen?).

Vill att allt ska passa bolt on och se original ut men låta bättre på högre volym. Är detta möjligt?
Kollade runt lite på MDS, men hade mds basar och högtalare några år sedan och då lät dom väldigt illa iaf. Kanske är dom bättre idag?

Sedan hittade jag Alpine, dessa: Alpine SPG-13C2 för 795,00 kr per par. Är dessa bättre än mina original högtalare?

Och så hittade jag Hertz som jag aldrig hört något om tidigare men det verkar som folk älskar de märket.
Så hur är tex dessa: http://www.bilradiohuset.se/sv/product/169/Hertz-ECX130.

Är det möjligt att behålla original stereon och bara byta högtalare för att få ett rent och fint ljud som original, bara att man kan spela högre och lite mer tryck i basen?
Har inga extrema krav, så vill försöka undvika att byta, dra nya kablar och slutsteg m.m.

Budgeten är kanske 3.000kr för fram och bakhögtalare. Så har ni tips på något som verkligen lirar bättre än original så blir jag väldigt glad!

Väldigt tacksam för alla svar.
av mf7495
du kan även kolla på brl.se ,dom har bra högtalare till lågt pris, GAS högtalarna tycker jag fungerar bra, sen vet inte jag hur perfekt ljud du vill ha
av skyblue
Tack för ditt svar mf7495!

Jag har fått för mig att GAS är lite som Mds, men jag har kanske och förmodligen fel :lol:

Är inte någon ljud fantast så vet faktiskt inte hur jag skulle kunna beskriva vilket ljud jag vill ha.
Vill ha det bästa ljudet man kan få ur original stereon :-)-)
Ljudet ska ha samma "register" eller "karäktar" som original högtalarna men dom ska kunna spela högre utan att börja låta illa när dom ger ut bastoner. Är detta ens möjligt utan att slänga ut mer än max 3.000Kr och utan slutsteg?
av pveotlevro
har skrivit själv om subben ibak låter anka när man drar på.inget svar..
märkliga svar? dom vet nog inte hur det låter i v40.för alla kan väl dra slutsatsen att om man lägger 10 lapp kan man få riktigt bra ljud.men om man inte är ljudfreak borde man kunna få nån som vet att det. å det kan göra ljudet bättre.annars ställer man inte frågan.alla som har en v40 undrar ju hur volvo godkände ljudet igentligen från första början... en prao kanske. det är riktigt dåligt :P
Användarvisningsbild
av olindh
Ska man ha bra ljud på högre volymer är det nog slutsteg som gäller. Jag tror inte att det finns någon väg runt det tyvärr.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.