Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pligga
Hej

Har en 850 GLE 93:a som har börjat att jävlas med mig. Har bilen stått ett tag, en dag eller så så startar oftst motorn direkt men dör ca 20 sekunder senare och ska jag starta den igen så går det inte. innan problemet blev värre så gick den fint sålänge motorn var igång men efter stopp så startade den ej. Har bytt soppapump och då gick den nån dag, inga problem men nu är det tillbaks igen.

Har fått fram felkoder:
Lambdasonden och syresensorns uppvärmning defekt men det låter ju inte riktigt som det skulle vara den som dödar motorn.
Ska prova starta den med bortkopplad lamda och se.
Tomgången går upp och ner men det kanske hjälper med att rengöra tomgångsmotorn men den kan väl inte döda motorn.
Bränslereläet är även det helt. Kan det vara soppafiltret kanske, har inte bytt på riktigt länge ca 8000 mil.
Tacksam för svar.
Senast redigerad av 1 Pligga, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sebb
d va samma sak på min bil. jag bytte bränsle filter så gick den bra igen... om detta hjälper men tomgången är dåligt så kan ju du rengöra tomgångsmotorn och så kan ju du hälla i insprutnings rengöring i tanken, d hjälpte mig i alla fall... men testa att bytt filter och se om det blir bättre..
av Pligga
Tack för ditt tips men jag hittade felet idag, så otroligt srörigt fel dessutom. Det var en lödning i "kassetten" man fäster soppapumpen i som var lite lös, därav glappade den emellanåt.
Skönt det var så enkelt. Men ska ändå byta filtret och rengöra tomgångsmotorn!!

Nån som vet vad en Volvo 850 T5-R kostade […]

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]