NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
Jag försöker att hitta någon form av instruktioner för att demontera och montera ett avgassystem på min V50 2,4i men utan resultat.

Är inte detta något som finns på http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/search.aspx ?
Har sökt på det mesta men inget...

Någon annan som har förslag ?
Användarvisningsbild
av CarMan
på den länken fins monteringsanvisningar för tillbehör.
Avgas system är inget tillbehör

Jag kan ge dig en instrinktion: Hissaupp bilen. lossa avgas systemet från katalysatorn, lossa gummi upphängningarna. klar, typ...

Känner du dig osäker så ska du inte göra jobbet.
Användarvisningsbild
av opA
CarMan skrev:på den länken fins monteringsanvisningar för tillbehör.
Avgas system är inget tillbehör

Jag kan ge dig en instrinktion: Hissaupp bilen. lossa avgas systemet från katalysatorn, lossa gummi upphängningarna. klar, typ...

Känner du dig osäker så ska du inte göra jobbet.
Misstänkte att de bara var tillbehör när de faktiskt står "accessories" :)

Det är inte jag som ska montera detta.. utan möjligtvis, beroende på vad Volvo vill ha för det, en verkstad på "vishan" :) Tänkte att de kunde vara kul att ha instruktionerna för det.

Sedan är de tyvärr inte så lätt att bara lossa de från katen.. fästena på 2,4i och T5 är olika så ett T5 avgassystem passar inte på min, enligt Volvo utan man får kapa loss avgassystemet från böjjen innan bakre ljuddämparn, svetsa på ifrån skarven på T5 systemet som är strax före ljuddämparen bak ! :)
Användarvisningsbild
av CarMan
du fråga hur man demontera, o det är bara att demontera, ingan konstigheter alls.

sen som du sak montera sått som inte är byggt för din bil/motor, så är det inte så konstigt om det inte passar & då lär det inte finnas nån bruksanvisning nåstans på hur du ska göra heller.
Användarvisningsbild
av opA
CarMan skrev:du fråga hur man demontera, o det är bara att demontera, ingan konstigheter alls.

sen som du sak montera sått som inte är byggt för din bil/motor, så är det inte så konstigt om det inte passar & då lär det inte finnas nån bruksanvisning nåstans på hur du ska göra heller.
De va inte bara att demontera eftersom de antagligen måste köras med vinkelslip m.m :)

Bruksanvisningen ville jag ha då jag och han på verkstaden inte visste om vi behövde sänka bakaxeln eller inte för att få de monterat ( om vi skulle slippa vinkelslipen ) ! :)
av blådåren
... en bilverkstad som behöver en anvisning i hur man byter avgas-system skule inte jag anlita !..
Användarvisningsbild
av opA
blådåren skrev:... en bilverkstad som behöver en anvisning i hur man byter avgas-system skule inte jag anlita !..
Förstår hur du tänker.. men med tanke på att han efter 3 sekunders titt på min bil visste hur han skulle sänka bakaxeln och hade allt framför sig hur de skulle gå till på tre olika sätt så har jag inga baktankar med att han inte skulle klara av det.

Men det känns för mig alltid bättre när jag har allt svart på vitt ! :) Hoppas du förstår hur jag tänker... jag har tummen mitt i handen men har intresset att vilja lära mig och vill då på så sätt kunna se allt på instruktioner :)
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare […]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.[…]

Volvo original slutrör till V60 och S60 2019-[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]