- sön 12 sep 2010, 22:06
#445038
Jo jag har sökt och jag hittar faktiskt inte så mkt matnyttigt... eller ja, en del så klart men behöver lite komplettering.
I februari köpte vi vår första V70II, valde en 2.0D då jag inte ville ha de gamla D5/2.4D (pga skatt, försäkring, lite gammal motor) och inte hade råd med de nya från 2010. Vi är löjligt nöjda med vår 2.0D men "behovet" av AWD finns där bak sen ett flertal år med Subaru tidigare... man blir ju bortskämd... lika bortskämd blir man med Volvos nivå som är skyhög jämfört med Subaru när vi pratar komfort och känsla, att dessutom kunna stänga av airbagen med nyckeln (kostar 7k att ta bort airbag på subaru) och möjlighet att använda dieselvärmare med tidur (som kostar dryga 25k att eftermontera på subaru gör att det inte är aktuellt att gå tillbaka till Subaru...)
Fortfarande är det ju så att de från 2010 med AWD är lite dyra, så vill jag ha AWD får jag nöja mig med en -08 eller -09. Och en sådan med manuell låda skulle jag kunna tänka mig, dels tycker jag automaten funkade så där på en D5 automat jag prövade (lite osofistikerad, precis som subaru) sen är merkostnaden för skatt och bränsle lite svårmotiverad.
Till frågetecknen, jag har läst en hel del trådar, och hittar inget om några specifika modellfel som fanns förr på XC70 i början av -00. Verkar också vara så att det inte är någon service som utmärker sig som mkt dyrare än nån annan, har inte hittat nåt om kamrem eller dylikt. Hur ligger det till? Någon fetservice modell dyrare som man ska vara medveten om? Budgetmässigt får det väl bli nåt som rullat runt 5-8k mil (privat) ganska svårt att få sig en bra prisbild på dessa bilar, differenser på 100k på likvärdiga bilar förekommer ju tycker jag, en del handlare verkar ha guld i tanken på bilarna.... eller så missar jag nåt..?
Tryggt begköp? Kostnadsmässigt i drift verkar det vara same same som en mitsubishi outlander och då är det ju givet i vilket man åker bäst...
I februari köpte vi vår första V70II, valde en 2.0D då jag inte ville ha de gamla D5/2.4D (pga skatt, försäkring, lite gammal motor) och inte hade råd med de nya från 2010. Vi är löjligt nöjda med vår 2.0D men "behovet" av AWD finns där bak sen ett flertal år med Subaru tidigare... man blir ju bortskämd... lika bortskämd blir man med Volvos nivå som är skyhög jämfört med Subaru när vi pratar komfort och känsla, att dessutom kunna stänga av airbagen med nyckeln (kostar 7k att ta bort airbag på subaru) och möjlighet att använda dieselvärmare med tidur (som kostar dryga 25k att eftermontera på subaru gör att det inte är aktuellt att gå tillbaka till Subaru...)
Fortfarande är det ju så att de från 2010 med AWD är lite dyra, så vill jag ha AWD får jag nöja mig med en -08 eller -09. Och en sådan med manuell låda skulle jag kunna tänka mig, dels tycker jag automaten funkade så där på en D5 automat jag prövade (lite osofistikerad, precis som subaru) sen är merkostnaden för skatt och bränsle lite svårmotiverad.
Till frågetecknen, jag har läst en hel del trådar, och hittar inget om några specifika modellfel som fanns förr på XC70 i början av -00. Verkar också vara så att det inte är någon service som utmärker sig som mkt dyrare än nån annan, har inte hittat nåt om kamrem eller dylikt. Hur ligger det till? Någon fetservice modell dyrare som man ska vara medveten om? Budgetmässigt får det väl bli nåt som rullat runt 5-8k mil (privat) ganska svårt att få sig en bra prisbild på dessa bilar, differenser på 100k på likvärdiga bilar förekommer ju tycker jag, en del handlare verkar ha guld i tanken på bilarna.... eller så missar jag nåt..?
Tryggt begköp? Kostnadsmässigt i drift verkar det vara same same som en mitsubishi outlander och då är det ju givet i vilket man åker bäst...