Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikwt
#445038
Jo jag har sökt och jag hittar faktiskt inte så mkt matnyttigt... eller ja, en del så klart men behöver lite komplettering.

I februari köpte vi vår första V70II, valde en 2.0D då jag inte ville ha de gamla D5/2.4D (pga skatt, försäkring, lite gammal motor) och inte hade råd med de nya från 2010. Vi är löjligt nöjda med vår 2.0D men "behovet" av AWD finns där bak sen ett flertal år med Subaru tidigare... man blir ju bortskämd... lika bortskämd blir man med Volvos nivå som är skyhög jämfört med Subaru när vi pratar komfort och känsla, att dessutom kunna stänga av airbagen med nyckeln (kostar 7k att ta bort airbag på subaru) och möjlighet att använda dieselvärmare med tidur (som kostar dryga 25k att eftermontera på subaru gör att det inte är aktuellt att gå tillbaka till Subaru...)

Fortfarande är det ju så att de från 2010 med AWD är lite dyra, så vill jag ha AWD får jag nöja mig med en -08 eller -09. Och en sådan med manuell låda skulle jag kunna tänka mig, dels tycker jag automaten funkade så där på en D5 automat jag prövade (lite osofistikerad, precis som subaru) sen är merkostnaden för skatt och bränsle lite svårmotiverad.

Till frågetecknen, jag har läst en hel del trådar, och hittar inget om några specifika modellfel som fanns förr på XC70 i början av -00. Verkar också vara så att det inte är någon service som utmärker sig som mkt dyrare än nån annan, har inte hittat nåt om kamrem eller dylikt. Hur ligger det till? Någon fetservice modell dyrare som man ska vara medveten om? Budgetmässigt får det väl bli nåt som rullat runt 5-8k mil (privat) ganska svårt att få sig en bra prisbild på dessa bilar, differenser på 100k på likvärdiga bilar förekommer ju tycker jag, en del handlare verkar ha guld i tanken på bilarna.... eller så missar jag nåt..?

Tryggt begköp? Kostnadsmässigt i drift verkar det vara same same som en mitsubishi outlander och då är det ju givet i vilket man åker bäst...
av viktore
#445996
Tillför kanske inte något till sakfrågan, men du skriver att ni köpte en 2.0d för att ni inte ville ha den gamla 2.4d/D5. Men den är acceptabel nu? De nya dieslarna kom ju först MY10.
Kolla även på nya 2.4d, billigare än D5 men med likvärdig prestanda som äldre D5 och lägre förbrukning. Dock verkar de flesta XC70 2.4D som finns ute vara framhjulsdrivna.

Det verkar som att nyare XC70(-08 och framåt) håller sitt värde bra så det är nog ingen mina oavsett vilken motor du väljer.
av perhall
#446042
fredrikwt skrev:Jo jag har sökt och jag hittar faktiskt inte så mkt matnyttigt... eller ja, en del så klart men behöver lite komplettering.

I februari köpte vi vår första V70II, valde en 2.0D då jag inte ville ha de gamla D5/2.4D (pga skatt, försäkring, lite gammal motor) och inte hade råd med de nya från 2010. Vi är löjligt nöjda med vår 2.0D men "behovet" av AWD finns där bak sen ett flertal år med Subaru tidigare... man blir ju bortskämd... lika bortskämd blir man med Volvos nivå som är skyhög jämfört med Subaru när vi pratar komfort och känsla, att dessutom kunna stänga av airbagen med nyckeln (kostar 7k att ta bort airbag på subaru) och möjlighet att använda dieselvärmare med tidur (som kostar dryga 25k att eftermontera på subaru gör att det inte är aktuellt att gå tillbaka till Subaru...)

Fortfarande är det ju så att de från 2010 med AWD är lite dyra, så vill jag ha AWD får jag nöja mig med en -08 eller -09. Och en sådan med manuell låda skulle jag kunna tänka mig, dels tycker jag automaten funkade så där på en D5 automat jag prövade (lite osofistikerad, precis som subaru) sen är merkostnaden för skatt och bränsle lite svårmotiverad.

Till frågetecknen, jag har läst en hel del trådar, och hittar inget om några specifika modellfel som fanns förr på XC70 i början av -00. Verkar också vara så att det inte är någon service som utmärker sig som mkt dyrare än nån annan, har inte hittat nåt om kamrem eller dylikt. Hur ligger det till? Någon fetservice modell dyrare som man ska vara medveten om? Budgetmässigt får det väl bli nåt som rullat runt 5-8k mil (privat) ganska svårt att få sig en bra prisbild på dessa bilar, differenser på 100k på likvärdiga bilar förekommer ju tycker jag, en del handlare verkar ha guld i tanken på bilarna.... eller så missar jag nåt..?

Tryggt begköp? Kostnadsmässigt i drift verkar det vara same same som en mitsubishi outlander och då är det ju givet i vilket man åker bäst...
Observera att avstängningsbar pass-airbag är extrautrustning. Men 90 procent av bilarna har nog det. Dock inte alla.
PH
#446117
viktore skrev:Tillför kanske inte något till sakfrågan, men du skriver att ni köpte en 2.0d för att ni inte ville ha den gamla 2.4d/D5. Men den är acceptabel nu?
Så var det/är det, men nu om jag är sugen på AWD igen så blir 2010 modellerna lite för dyra... Jag får helt enkelt krypa tillbaka på det OM jag vill ha AWD, jag tycker motorn lirar bättre med manuell än med automat (som inte var nåt vidare) så en manuell skulle jag kunna tänka mig, trots att jag föredrar automat egentligen.

Ja jag noterade faktiskt en ny dyrare XC70 utan avstängningsbar airbag... känns ju inte så begåvat om man inte tänkt ha bilen till den är skrot och andrahandsvärdet är oväsentligt.
#446203
fredrikwt skrev:Ja jag noterade faktiskt en ny dyrare XC70 utan avstängningsbar airbag... känns ju inte så begåvat om man inte tänkt ha bilen till den är skrot och andrahandsvärdet är oväsentligt.
De flesta nya volvokombi går väl som leasing och tjänstebilar, och har man inte i planerna att skaffa barn de kommande 3 åren så vill man ju inte lägga pengar på löneavdrag och förmånsskatt på dessa. Det är nog därför du hittar bilar utan nyckalavstängning.

PS, Kolla så virvelsjälls-armen är hel. DS
#446228
VolvoB20 skrev:
fredrikwt skrev:Ja jag noterade faktiskt en ny dyrare XC70 utan avstängningsbar airbag... känns ju inte så begåvat om man inte tänkt ha bilen till den är skrot och andrahandsvärdet är oväsentligt.
De flesta nya volvokombi går väl som leasing och tjänstebilar, och har man inte i planerna att skaffa barn de kommande 3 åren så vill man ju inte lägga pengar på löneavdrag och förmånsskatt på dessa. Det är nog därför du hittar bilar utan nyckalavstängning.

PS, Kolla så virvelsjälls-armen är hel. DS
Så kan det ju vara så klart...
Vad är det? Kan jag se det med ögat utan att riva ner?
#446234
fredrikwt skrev:
VolvoB20 skrev:
fredrikwt skrev:Ja jag noterade faktiskt en ny dyrare XC70 utan avstängningsbar airbag... känns ju inte så begåvat om man inte tänkt ha bilen till den är skrot och andrahandsvärdet är oväsentligt.
De flesta nya volvokombi går väl som leasing och tjänstebilar, och har man inte i planerna att skaffa barn de kommande 3 åren så vill man ju inte lägga pengar på löneavdrag och förmånsskatt på dessa. Det är nog därför du hittar bilar utan nyckalavstängning.

PS, Kolla så virvelsjälls-armen är hel. DS
Så kan det ju vara så klart...
Vad är det? Kan jag se det med ögat utan att riva ner?
Japp, lyft bara på motorkåpan och kolla att den lilla armen till vänster inte hänger och slänger för att den är av.

Ska vara fixat på nyare modeller men kolla ändå.
#446554
Har läst ett par annonser nu om motorer som är utbytta på garantin pga fabrikationsfel.... Det känns ju j*vligt tungt om ett sånt kommer efter 2.5 år på en lågmilare och man får stå för hela kalaset själv... känns inte så ballt med Volvos minst sagt snik-snål garanti... Reklamationsrätten är ju längre men det blir ju tungt att bevisa det då... Kanske bara är till att spara nåt år till och gå på en 2010 helt enkelt...

Upplever att bilen drar lite väl mycket soppa[…]

Hej! 6f9d52e1-a345-4c34-aa31-f8629f146849.jpg […]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]