Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en v70 -00 på 18500 mil...

Jag får felkod ECM-250A - Adaptiv lambdareglering för tillfället. Kommer när bilen körs sakta. Kan alltså köra en stund (mil) utan att den tänds och sen kommer den vid start efter stopp för rödljus eller liknande

Jag har läst lite på forumet och hittat en gammal tråd om denna felkod - det vanligaste verkar vara kass lutftmassemätare..men vad tror ni på forumet med tanke på när felet "löser ut"? . Är det troligare att jag har en läckande slang någonstans eller nåt fel på bränsletrycket?

tacksam för ideer!
Senast redigerad av 1 Nabokov, redigerad totalt 0 gånger.
Det finns olika lambda reglering för olika lastområden, det kan vara så att det är känsligare för luftläckage eller dålig LMM vid låg last.
Hade samma problem på min, den tände sig när strax startat bilen, eller vid rödljus med felkod ECM-261A som motsvarar samma kod som du har.

Jag letade först efter luftläckage utan att hitta något.
Sedan tog jag loss min LMM och gjorde rent den så gott det gick med elektronikrengöring, läste man ut alla värden så blev det något bättre, men inte bra. Så det slutade med att jag köpte en ny och alla problem försvann.
Det verkar inte vara helt ovanligt med att en LMM försämras efter ett tag.

Men det enklaste och billigaste är ju att gå över slangar och se så de är hela.

Felkodsinformation ECM-250A

Villkor

Styrenhet motor (ECM) får information från lambdasonden om bränsle-/luftblandningen i olika lastområden. Om styrenhet motor (ECM) registrerar att bränsle-/luftblandningen avviker för mycket från mål-lambda, så att adaptionerna hamnar i något av sina ändlägen, sätts felkoden.

Ersättningsvärde
Inget.

Felorsak
Övre gräns:

Skadad luftmassemätare
Lågt bränsletryck
Luftläckage

Nedre gräns:
Skadad luftmassemätare
Högt bränsletryck
Läckande insprutningsventiler
Läckande EVAP-system
Förorenad motorolja
För hög oljenivå

Felsymptom
Miljölampa tänd.
Försämrad prestanda.
Kan ge hög bränsleförbrukning.
Tack Andreas för inputen!

Kollade runt lite till idag i motorn för att leta efter brustna slangar o likn... Tänkte också kolla LMM om den såg smutsig ut och i så fall spreja rent med elektronikrengöring (haft ont om tid att meka men läst lite på nätet om frågan och LMM-problem)

Hittade inga kassa slangar men såg sen att "insugsröret" från kylaren till nedre delen av luftfilterhuset hoppat av. Satte på den och gjorde sen rent LMM och monterade ihop. Motortekniklampan hade ju slocknat då jag kopplat loss batteriet.

Lampan kom inte åter vid start av motorn (men det har ju dröjt innan med - hann inte med någon längre testkörning i kväll). Märkte dock direkt en höjning av tomgången från 900rpm till ca 950 rpm så något har ju hänt....Hoppas detta var det - kan ett sånt enkelt fel påverka hela motorelektroniken? Det var ju en större insugsöppning nu än när röret mot kylaren var var på - skillnad i motstånd i insuget kanske?.

Återkommer med rapport är jag kört ett tag (eller snarare när hustrun kört för hittills har lampan bara kommit när hon kört...)

Handhavandefel där kanske? Är det billigare med en ny fru än en ny luftmassemätare? *lol* ;)
Uppdatering

Tyvärr räckte inte åtgärden att sätt fast "insugsröret" och göra ren MAF:en... Motortekniklampan tänds fortfarande ibland. Hittar inga läckor på annat heller och börjar tro på sporadiskt fel på luftmassemätaren.

Hur gör jag för att prova om den mår bra eller inte? Läste något om att knacka på den med motorn igång på ett amerikanskt forum. Påverkar det motorn så ska den vara kass - låter lite hokus pokus för mig. Den har väl inga rörliga delar?

Går det att mäta upp på något sätt och hur gör man i så fall? Är det ett Volvo märkesjobb?

Till saken hör att denna bilen har den ovanliga och mycket dyra Denso MAF:en 197400-0120 som kostar 3900 ny....

Någon som har ett bra tips på var man kan hitta en sån billigare i sverige. Hittar i USA för cirka 2400 inkl frakt men tull och avgifter på 6-800 kan ju tillkomma då om man har otur vilket gör det hela mindre lönsamt.

Den går dock bra - inte de symptomatiska fel som beskrivs för felaktig luftmassemätare vanligvis.
Hej igen!

Tänkte bara köra en update till ifall någon annan får samma/liknande problem. Felkoden är nu släckt med den enkla åtgärden att byta bränslefilter! Detta var inte gjort tidigare upptäckte jag och trycket fram till motorn blev således för lågt då filtret var igensatt = ECM-250A. Den kostnaden var NÅGOT lägre än byte av LMM.... :D

Tack igen Andreas för att du hjälpte mig på spåret.

Inte helt ovanligt att det är rejält med[…]

Om den sjuväxlade är en dubbelkoppling[…]

Oljespec.

Tack för detta, men har inte tillgång t[…]

Lagning av mindre lackskador

Lackstift funkar hyfsat på riktigt små[…]