Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

http://bildr.no/view/718711

Ja ni ser skillnaden på nya vs gamla oljan, den gamla såg man inte igenom, ens då det var riktat mot ett lysrör.
Hur ofta skall oljan bytas i manuella växellådor, bilen en 07:as v70 d5 6vxl man
Ja, det var verkligen dags att byta. :-O)

Tumregeln för byte är när oljan inte är fräsch längre. Man bör alltså kolla oljan minst en gång i månaden.

Mvh GK
tja, det ser ut som om det var dags att byta oavsett.... förmodligen har oljan aldrig bytts sedan den var ny.

Du är helt säker på att det är samma olja i båda fallen? annars kan det bli missbedömning av den orsaken om gamla oljan redan från början är mörkare som ny...

Hur många mil har det gått (det är nog viktigare uppgift än hur gammal bilen är) - halvera detta ungefär till nästa oljebyte igen...

Att kolla växellådsoljan en gång i månaden är nog överdrivet, men kanske vid varje service då sådant sällan är lättåtkomligt. växellådor och differntialoljor brukar annars vara dom mest bortglömda delarna när det gäller oljekoll och trots detta så håller dom ändå bra.
12400 mil har bilen gått, och det lär nog inte vara bytt någon gång. Jag hade i castrol smx-s, den bästa rekommendationen enligt castrol var eco mtf något, men den hade sämre kallegenskaper än smx-s, därav mitt val, priset var ungefär lika.
Med andra ord med tanke på hur svart oljan var så är lämplig bytesintervall 6000 mil eller så.

du får återkomma med färgjämförelse igen om 6000 mil ;-) - spar liten slatt av oljan du fyllde med som jämförelse
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]