Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iigloo
Har ett dovt knackande ljud som försvinner vid urkoppling. Ljudet kommer ifrån området kring växellådan och hörs tydligt vid vänster hjulhus.

Är det växellådan eller kopplingen?
Är det axeln som kopplingen sitter på. Den som vilar på stödlagret?
Vad gör man åt det? Är det något som behövs bytas eller räcker det med isärtagning och justering?
Kan något gå sönder om man inte rättar till det eller är det mest ett irriternade ljud?
jag har något liknande på min s60.. känner en på volvo och han sa att det kan va kopplingen som börjar ge upp när det låter så.. ska skruva isär skiten till veckan och se om det är lådan eller kopplingen!
snoddasD5 skrev:Vet ej vad som händer om man kör med felet men jag fick det på garanti tror det kostade runt 12000:- om jag minns rätt och byta svänghjul.
Nästan samma pris som ett kopplingsbyte? Bytte de kopplingen med och packbox till motorn?

Vilken bil var det och hur långt hade den gått?
Intressant tråd. Vill också veta lite har detta problem på min V70 -05.
Vad jag har fattat så är det ganska vanligt med knack i lådan. Jag har läst mig fram till att det kan vara ingående axel, urtrampningslagret eller svänghjulet. Men jag vet inte vilket det kan vara.
iigloo skrev:
snoddasD5 skrev:Vet ej vad som händer om man kör med felet men jag fick det på garanti tror det kostade runt 12000:- om jag minns rätt och byta svänghjul.
Nästan samma pris som ett kopplingsbyte? Bytte de kopplingen med och packbox till motorn?

Vilken bil var det och hur långt hade den gått?
Var en V70 D5 -02 hade hunnit köra 1200mil då bytte dom först lammeler och utrampningslagret men var ej det felet så dom felsökte med volvo göteborg då fick dom fanns fel på kopplingsaxeln att den hamna i obalans så då plockades lådan ner igen och svänghjulet byttes då blev det tyst körde sen 17000Mil men den innan jag bytte bort den.
snoddasD5 skrev: Var en V70 D5 -02 hade hunnit köra 1200mil då bytte dom först lammeler och utrampningslagret men var ej det felet så dom felsökte med volvo göteborg då fick dom fanns fel på kopplingsaxeln att den hamna i obalans så då plockades lådan ner igen och svänghjulet byttes då blev det tyst körde sen 17000Mil men den innan jag bytte bort den.
Oj, på så låga mil!? Fick du något svar på hur felet uppstått eller bytte de bara?

Det har hänt att kopplingen hugger ibland och i samband med det svår att mjukstarta med. Lägger man foten lätt på kopplingspedalen känner man vibrationer från kopplingen.
iigloo skrev:
snoddasD5 skrev: Var en V70 D5 -02 hade hunnit köra 1200mil då bytte dom först lammeler och utrampningslagret men var ej det felet så dom felsökte med volvo göteborg då fick dom fanns fel på kopplingsaxeln att den hamna i obalans så då plockades lådan ner igen och svänghjulet byttes då blev det tyst körde sen 17000Mil men den innan jag bytte bort den.
Oj, på så låga mil!? Fick du något svar på hur felet uppstått eller bytte de bara?

Det har hänt att kopplingen hugger ibland och i samband med det svår att mjukstarta med. Lägger man foten lätt på kopplingspedalen känner man vibrationer från kopplingen.
Vet ej varför det blev så bytte bara för bilen var ju nästan ny och den knacka från lådan en kompis köpte för några månader sen en V70 som gått 13000mil samma grej på den volvo bytte innan han köpte den. det upplevde jag också när man skulle smyga ut från korsningar då börja kopplingen och hugga det märktes mer när bilen var kall. flete mitt var så nytt då hos min volvo handlare år 02 så dom fick vara i kontakt med volvo göteborg sen efter 3veckor fick vi svaret.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]