- tis 07 sep 2010, 17:58
Jag undrar hur hårt man ska dra åt skruvarna på lättmetallfälgar? Jag har momentnyckeln och har den inställd på 130Nm förnärvarande. Tack på förhand.
Moderator: Moderatorer
StefanT5 skrev:har inte va hårt ni drar fast ni ska också tänka på vad mycket bult eller hjul mutter orkar innan ni sträcker dom.Det är ju därför man använder en momentnyckel och följer det som står i instruktionsboken. ;)
Dra en skruv för hårt och den kan bara smälla av när ni är ute och kör.
Har krav på jobbet med de maskinerna jag jobbar med att allt ska dras med moment olika efter hårdhet på bultarna.
Men det som är viktigt är att dra alla lika i ett bult förband.
Det som gäller fälgar som alla vet med är att dra fast dom med moment kör 2-4 mil efterdra dom annars kan de lossna.
StefanT5 skrev:har inte va hårt ni drar fast ni ska också tänka på vad mycket bult eller hjul mutter orkar innan ni sträcker dom.Ja det sägs ju att man ska dra bultarna en gång till efter körning vilket jag själv aldrig gjort efter mer än 35 års bilkörning där fälgarna alltid har suttit som limmade efter en dragning med en första centrering.Har ej heller dragit med moment och inga fälgar eller bultar har för den delen heller förstörts.Plus att man vid senaste däckfirmebesöket drog alla bilars bultar med samma moment på mutterdragaren när jag själv frågade.Däremot har stål bultarna en enastående förmåga i att sätta sig sjäv i godset på t ex lättmetallfälgar vid normaldragning efter några mils körning.Har även stått och hoppat ett otal gånger hemma på gården till min fars åkeri på ett järnspett som gått rakt in i en jättelik bulthylsa till en lastbilsfälg för att få den att sätta sig ordentligt.Aldrig har någon bult gått av.Håller med om att man ska vara försiktig om man saknar någon form av känsla men ibland känns det aningen överdrivet när de flesta drar sina bultar med bilens medföljande bultkors i brist på övriga verktyg där allt ändå fungerar bra.
Dra en skruv för hårt och den kan bara smälla av när ni är ute och kör.
Har krav på jobbet med de maskinerna jag jobbar med att allt ska dras med moment olika efter hårdhet på bultarna.
Men det som är viktigt är att dra alla lika i ett bult förband.
Det som gäller fälgar som alla vet med är att dra fast dom med moment kör 2-4 mil efterdra dom annars kan de lossna.

Verkar gå inaktivera ventilen via "O[…]