Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har kommit fram till att funktionen i förgasarspjället i min bil har upphört. Förmodligen sviterna av att ha gått som taxi i sitt tidigare liv.

Jag försöker nu få tag i en skrotdel att ersätta den befintliga med, men något som är lite förvirrande är Magneti Mariellis beteckningar på dessa. Det verkar dels finnas en 65CFM2 (som jag har) och en 65CFM9 -modell. Se'n förekommer en uppsjö olika produktnummer som på utsidan ser identiska ut. Någon som vet om dessa skiljer sig på något vis och i så fall hur? Har det att göra med motor- eller växellådealternativ, tillverkningsår eller vad?

Min heter 9186793 och Volvo påstår att den nya utbytesdelen heter 8644347, men dessa är antingen svåra att få tag på eller ganska dyra då de förmodligen är nya eller att begagnatpriserna sätts av karteller. Om någon av de andra modellerna hade funkat hade jag kunnat halvera priset.

Tacksam för svar,
Jonas
Marlboroman skrev:Du lär ju ha ett spcjäll med exakt samma beteckning som ditt nuvarande om du ska chansa och köpa ett begagnat. Sen finns det ju renoverade spjäll att tillgå som ett sorts mitten alternativ. Att det är dyrt att köpa nytt beror på att man då lär ha ny mjukvara samtidigt.
Menar du alltså att jag lär få mjukvara installerad isåfall? Om det lär till borde man väl nästan kunna trycka dit vilket spjäll som helst bara mjukvaran är den rätta.

Jag resonerar som så att huvudsaken att bilens motorstyrning och spjället lirar ihop oavsett vad som står på spjället, om du är med. Jag försöker bara komma på det klara med vad skilnaderna mellan de olika ligger i, så jag vet vilka äldre, samtida och nya spjäll som ev. funkar och varför.
solitaire skrev:
Marlboroman skrev:Du lär ju ha ett spcjäll med exakt samma beteckning som ditt nuvarande om du ska chansa och köpa ett begagnat. Sen finns det ju renoverade spjäll att tillgå som ett sorts mitten alternativ. Att det är dyrt att köpa nytt beror på att man då lär ha ny mjukvara samtidigt.
Menar du alltså att jag lär få mjukvara installerad isåfall? Om det lär till borde man väl nästan kunna trycka dit vilket spjäll som helst bara mjukvaran är den rätta.

Jag resonerar som så att huvudsaken att bilens motorstyrning och spjället lirar ihop oavsett vad som står på spjället, om du är med. Jag försöker bara komma på det klara med vad skilnaderna mellan de olika ligger i, så jag vet vilka äldre, samtida och nya spjäll som ev. funkar och varför.
Dem olika varianterna på spjäll har ju olika varianter på mjukvara, så du lär ha ett likadant spjäll som det du har nu om det ska funka utan att byta mjukvara.
Sätter man dit fel spjäll kommer en av 2 saker att hända: antingen startar den inte eller så är den begränsad till max 20km/h till mjukvaran uppdaterats.
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]