Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av boeder
Hej!
Jag är i tankarna på att införskaffa en S70 2.0 eller 2.5 och min fråga är vad jag skall tänka på med stora service intervaller etc. Bilarna jag kollar på har gått runt 16000 mil till 22000 mil av årsmodell 1997-1998. Några specifika problem som följer alla bilarna. Bilen skall fungera som 2:a bil och är inte behov av många hk eller awd samt TDI. Gärna drag. Vad det gäller importbilar så är jag inte skeptisk men är det lätt att mixtra med mätarställnigen på en S70??
av Lala
Hej. det är ju alltid lite risktagning med att köpa begagnad bil "tyvärr"
Mätarställningen är lätt att mixtra med. MEN det går bar att ändra den i displayen och inte i dator boxen så boka en tid hos bilia innan du köper någon v70 och låt dem koppla den till datorn för då får de fram rätt mätarställning där. kostar 200-350kr så det kan det vara värt.
av Burken
går att titta ut själv också. har dock inga koder i huvet :)
Användarvisningsbild
av Brainy
Lala skrev:Hej. det är ju alltid lite risktagning med att köpa begagnad bil "tyvärr"
Mätarställningen är lätt att mixtra med. MEN det går bar att ändra den i displayen och inte i dator boxen så boka en tid hos bilia innan du köper någon v70 och låt dem koppla den till datorn för då får de fram rätt mätarställning där. kostar 200-350kr så det kan det vara värt.
Det är skillnad mot V70N's datorboxar alltså?

Där går det ju nämligen att mixtra även med den.

/Anders
av Perra N
Köp inte 2,0 om du kan undvika det. Dom är väldigt trötta när man kör med last, eller har släp efter.
av lucas99
Perra har alldeles rätt!
Köp inte en 2,0, trött och törstigare samt mkt svårare att sälja!
Användarvisningsbild
av Loner
Ställer mig i samma kö som Perra Och Lucas, den är som lucas skriver, trött, törstig och går nästan inte all sälja.

Visst får du en 2.0 till halva priset av en 2.5 så kanske det kan vara idé.

/L
Användarvisningsbild
av G-kraft
Brainded skrev:
Lala skrev:Hej. det är ju alltid lite risktagning med att köpa begagnad bil "tyvärr"
Det är skillnad mot V70N's datorboxar alltså?

Där går det ju nämligen att mixtra även med den.

/Anders
håller med där, i dagens läge går att det att trixa med vilken bil som helst, tragiskt nog... men jag håller med fullständigt, de andra här, undvik 2.0 !!!
av Zoomer
Hej hopp ! håller inte med om att en 2,0 skulle vara törstigare. Har en V70-98 2,0 den ligger på 0,7 långkörning och under litern blandad det gör inte en 2,5. Tycker heller inte den är så slö när man väl är uppe i fart, även vid omkörningar, men visst har man släp kankse den e lite trött vid start (har släpvagn) men hur ofta åker man omkring med släp ! om man inte är husvagnsägare. Dessutom är inte en snik 2,5 speciellt pigg heller ska man köpa en snabb smidig bensinsnål bil köper man ju inte en volvo. Vill man ha bra komfort och en krocksäker bil räcker det alldeles utmärkt med en 2,0. Dessutom varför ska man ha en massa extra hk på svenska bilvägar blir bara en massa böter och vem har bråttom, man kommer ju dit man ska iaf :D . Men smaken e ju som baken !!!
Användarvisningsbild
av Loner
Zoomer skrev:Hej hopp ! håller inte med om att en 2,0 skulle vara törstigare. Har en V70-98 2,0 den ligger på 0,7 långkörning och under litern blandad det gör inte en 2,5. Dessutom varför ska man ha en massa extra hk på svenska bilvägar blir bara en massa böter och vem har bråttom, man kommer ju dit man ska iaf :D . Men smaken e ju som baken !!!
Hade en 850 GLT och den drog 0,84 i snitt under dom 6000 mil jag hade den. (och jag har ganska tung fot)

Kan nämna detta om 170, 140 resp 126 motorerna.
Finns en lagom brant backe på en av våra 70 vägar här.
170'n ökar långsamt farten på femman vid fullgas acc.
140'n orkar inte hålla farten på femman trots fullgas.
126 har jag aldrig provat....

/L
Bromsbekymmer

Det är inte helt ovanligt att skivorna ser he[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]

Med andra ord går inget att justera bak? […]

!!!LÄS PÅ OM AIRBAGSYSTEM FÖRST!!![…]