Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
På min 855GLT -96 så är farthållaren väldigt "svajig" och beter sig lite skumt.
När man håller jämn fart och trycker igång farthållaren så tar det för det första en jäkla tid innan den håller hastigheten, släpper man gasen direkt så tappar den säkert 10-12km/h innan den drar på igen.
När den väl är igång så svajar den upp o ner i hastighet, och det handlar inte om en eller ett par km utan det är snarare 5-8 upp eller ner. Ibland drar den bara iväg plötsligt för att sedan släppa efter och gå ner under den satta hastigheten.

Om jag jämför med hur farthållaren var på min -93a så var den riktigt exakt, satte man hållaren så tog det bara nån sekund för den att hitta läget och sedan hålla den där. ökade och minskade ibland men enbart nån km på vardera hållet, beroende på vägsträckans utformning.
Ett tryck antingen upp eller ner gjorde exakt 2km/h, på -96an funkar det inte alls så utan man får hålla knappen inne som i sin tur resulterar i att det blir helt fel hastighet...

Är detta så dessa funkar?
Är detta ett fel som är vanligt och som är lätt/billigt att lösa?
Tager tacksamt emot tips och råd :)
Användarvisningsbild
av js1
Hilmer skrev:P
Nej, min 96:a fungerar som du beskriver för din 93:a. Något är fel med din, vad vet jag dock inte.
Användarvisningsbild
av Hilmer
js1 skrev:
Hilmer skrev:P
Nej, min 96:a fungerar som du beskriver för din 93:a. Något är fel med din, vad vet jag dock inte.
Tack! Då vet jag det iaf:)
Nån som vet ifall det är samma grejer på -93 och -96?
Användarvisningsbild
av js1
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag skulle behöva lite hjälp med felsökningen, finns det några "vanliga fel" då det gäller farthållaren och som man bör ha koll på först? Jag har dålig inblick i hur systemet fungerar och då är det ju inte heller lätt att felsöka så all hjälp tages tacksamt emot ;)
av joakim__
Kolla efter läckor på vakumslagarna o ventilerna på broms o kopplingspedalerna. Prova o plugg ventilerna på pedalerna om det blir någon skilnad de är bara till för att bilen ska sluta gasa snabbare när du bromsar eller kopplar ¨
Användarvisningsbild
av Hilmer
Har precis bytt vacuumpump och relä och kollat över elkontakterna vilka såg bra ut.
Genom att blåsa/suga i slangen vid pumpen tyckte jag att även detta verkade okej, inga läckage vad jag kunde upptäcka iaf på så vis. Vacuumservot håller kvar om man pressar ihop och håller för anslutningen osv.
Efter en väldigt liten provkörning så är jag fortfarande lite osäker på funktionen men återkommer i morgon när jag provat mer med bl a motorvägskörning.
Kör mycket motorväg just nu och det är ju frustrerande som tusan när inte farthållaren fungerar som den ska...
av nypa00
Hilmer skrev:Har precis bytt vacuumpump och relä och kollat över elkontakterna vilka såg bra ut.
Genom att blåsa/suga i slangen vid pumpen tyckte jag att även detta verkade okej, inga läckage vad jag kunde upptäcka iaf på så vis. Vacuumservot håller kvar om man pressar ihop och håller för anslutningen osv.
Efter en väldigt liten provkörning så är jag fortfarande lite osäker på funktionen men återkommer i morgon när jag provat mer med bl a motorvägskörning.
Kör mycket motorväg just nu och det är ju frustrerande som tusan när inte farthållaren fungerar som den ska...

Kolla om denna felsökningen ger dig några rätta svar.....

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&p=425389
Användarvisningsbild
av Hilmer
nypa00 skrev:Kolla om denna felsökningen ger dig några rätta svar.....

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&p=425389

Tackar! Förstår inte hur jag kunnat missa denna tråd...
Jag bytte pump, relä och spak igår osv, men det var först idag som jag kunde testa ordentligt.
Och nu fungerar farthållaren som den ska, åtminstone på dom 18-20milen jag kört idag :)
Exakt vart felet satt vet jag ju inte eftersom jag bytte allt samtidigt, men inte gråter jag blod över detta när den äntligen fungerar som den ska :mrgreen:
Men jag skulle nog sätta en tia på pumpen, att den inte riktigt hängde med att justera som det är tänkt, men jag är ingen expert på området ;)
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]