Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ufriman
Funderar att köpa en Husvagn till sommaren. men behöver en dragkrok
vilken skall man välja fast eller löstagbar? För och nackdelar?

Behöver man nivåreglering? också vad kostar det?

är ny när det gäller dra husvagn och kärror något mer man behöver?
//Ulf
Användarvisningsbild
av Danneman
Personligen så tycker jag delbart drag. Smidigt.
Mitt va det aldrig problem med. Vissa säger att dom börjar "erja"/kärva osv. Märkte aldrig av nått sånt.
Dessutom snyggt bak när man inte har draget på.
Tror snarare ett "fast"-drag ser fulare ut efter några år.
Användarvisningsbild
av CarMan
andvänder du dragkroken sällan & vill ha ett snyggt utseände så tar du delbar dragkrok.

om man plockar bort den delabara kroken när man inte andvänder den så får man aldrig problem. dom som fårproblem är alltid dom som låter kroken sitta kvar i ett halvår eller så.
av fn
Jag har fast dragkrok men skulle nog också säga att delbar kan vara att föredra. Läste någonstans att en fast dragkrok sätter bakre deformationszonen åt sidan eftersom kroken är den som tar smällen och skickar kraften vidare till chassiet.
Nivåreglering... om det är en tung husvagn är det nära nog ett måste men det är alltid bra att ha nivåreglering. Jag har det och jag märker att bilen står alltid rätt, den ser aldrig lastad ut och köregenskaperna blir ju bättre och säkrare.
Sedan behöver du ju husvagnsspeglar. Jag har Volvos modell, de som man sätter på skärmkanten. Jag tycker de är sådär. Lite svårt med sikten då framförallt vänster A-stolpe nästan skymmer spegeln. Ett alternativ är då de speglar man sätter på backspeglarna men en del modeller skaver på spegelhuset och det vill man ju undvika.
Användarvisningsbild
av Harald
Jeg har montert tilhengerfeste selv på min 2000 V70n.
Jeg betalte ca 4.500 SEK for et Originalt Volvo avtagbart tilhengerfeste (med original kabelsats).Montering tok ca 3-4 timer inkl skjæring i støtfanger.

Jeg har en Knaus 2004 580 (ca 1500 kg kjørevekt).
Det første året kjørte jeg uten nivålift.
Ved full ferieoppakning og med en kulevekt på ca 80 kg var bilen VELDIG lav bak - men det var ikke noe problem å kjøre. Fjærene ble aldri trykt helt sammen.
Så monterte jeg de originale Volvo nivålift demperne (inkl nye fjærer).
Etter dette påvirker ikke campingvognen bakenden på bilen.
I tillegg så ble bilen mye fastere i fjæringen ved kjøring på dårlig vei (det er det mye av i Norge).
I tillegg føler jeg at nivåliften også gjør at bilen blir bedre å kjøre uten vogn. Det kan hende at de gamle demperne var utslitte(bilen var gått 80.000 - og demperne var allerede skiftet foran).

Når det gjelder speil har jeg kjøpt den typen som kan settes utenpå bilens speil. Disse fungerer kjempebra. Veldig god sikt bak - og billige speil (ca 250 SEK for 2 speil).
Eneste ulempen er at noen ganger når jeg møter stoore lastebiler i stoor fart så klapper speilene på bilen inn (jeg har elektrisk innklappbare speil). Jeg må da åpne vinduet og sette speilet på plass igjen
Eneste ulempen
av Teemu
nivåregleringen är inte nödvändig så länge vagnen/släpet är rätt lastat. Då har man ju inte så farligt mycke vikt neråt.
Däremot kan nivåregleringen vara bra annars också o man tex skall lasta tungt i bara bilen.
Speglar skall nå ut till ekipagets bredaste punkt - oftast husvagnen.

Köpte draget jag hade på V70:an på Sandviksbildemo. Inte ett Volvo original. dock billigare och nära på osynligt utan kulan monterad. Ingen ful kåpa över draget heller.
Användarvisningsbild
av Harald
Skal en kjøre lang og fort med campingvogn bør man ha høyest mulig vekt på kroken.
Husk at når du øker hastigheten fra 60 til 61 km/t så reduserer du kuletrykket med 1 kilo (på grunn av økt luftmotstand).
Har de 50 kilo på kula når bilen står i ro (og når du kjører i 60) - minker dette til ca 20 kilo når du kjører 90.
Användarvisningsbild
av ufriman
Bra tipps skall åka imorgon till Volvo City och ta prisuppgifter på fast och delbart tror att jag avstår från nivåreglering, Om det visar sig att jag behöver det får jag byta bil till en som har det.
av Teemu
för mig att priset låg runt 7000kr monterat och klart för ett delbart...
Är man någorlunda händig så är det inga konstigheter att montera ett drag själv. Vet inte hur det är med Volvos egna om man måste ta ner plasten på kofångaren - det behövdes inte på det draget jag monterade.

Ja visst fungerar det. Tänk bara på att[…]

Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa de[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Det har inte varit en jätterolig vår bi[…]