Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allesammans, har läst runt länge här på forumet men det är inte förrän nu jag känt mig nödgad att själv be om hjälp med lite saker jag undrar över.

Äger en S60, 2.4 -02 som rullat drygt 17000 mil nu. Den senaste tiden har det dock uppstått lite obehagliga klonk och knakanden i framvagnen när man kör över gupp, plus att ratten börjat skaka något när man kör runt 100 km/h. Vid ett besök på verkstaden för felsökning kom man fram till att de inre styrlederna glappar och behöver bytas, plus att hjulinställning behöver göras. Inte mer med det och jag bokade en tid för att byta ca tre veckor från nu, 3300 skulle styrledsbytet gå på. Samtidigt uppdagades det också att framdäcken på bilen är snedslitna och i princip obrukbara. Jag visste visserligen att de var dåliga, men hoppades att de åtminstone skulle hålla säsongen ut.

Detta sket sig dock och direkt efter verkstadsbesöket igår åkte jag och slängde på nya framdäck. Vid en närmare tid på de gamla däcken när de for av fälgen kunde man se att det visserligen fanns mönster kvar längst ut, men att de var i princip blankslitna på andra skuldran, den man oftast inte ser när man tittar över däcken lite snabbt då den sidan ju sitter "innåt". Verkstaden hann dock inte göra någon hjulinställning då det var stängningsdags och jag sitter nu alltså med helt nya däck på en bil som behöver en hjulinställning.

Min fråga är om jag kan vänta med detta i 3 veckor tills den ändå ska in på verkstad och styrlederna ska bytas, eller om det är smartast att göra det nu. Hur snabbt kan man slita ner ett par däck så att de är obrukbara?

Värt att veta är att jag pendlar cirka 100 mil var och varannan vecka, så på tre veckor uppskattar jag att jag kommer ha hunnit köra åtminstone 200 mil på de nya däcken...

Tacksam för svar!
Det bör inte vara något större problem med några hundra mil, ta det lite lugnare än normalt bara.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Det bör inte vara något större problem med några hundra mil, ta det lite lugnare än normalt bara.

Mvh GK

Tack för svaret, som det känns nu så är jag också inne på att vänta de knappa 20 dagarna utifrån det jag läst mig till ang. däckslitage och hjulinställning. Mig veterligen ska väl hjulinställning ändå göras efter att man bytt styrleder? För övrigt känns bilen märkbart bättre att köra efter däckbytet, rattskakningarna är borta och till och med klonkandet är reducerat från att ljuda vid varenda gupp till ett minimum (peppar, peppar..)
Alldeles riktigt, när man byter styrleder måste man ställa in hjulen igen.

Mvh GK
Mäta MAF sensor

Det lilla kikade på när jag gjorde min […]

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]