Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sukido
Finns det någon som kan lämna en liten enkel beskrivning av hur man lämpligast gör ren vevhusventilationen på en 850. Letade efter Pettsons utmärkta guider men de går inte att komma åt för närvarande.
av Sukido
Tackar!
Förmodligen lika bra att ta "stora rengöringen". Bilen är nyinköpt, har rullat 17.400 mil, men man vet ju inte om den är rengjord tidigare även om serviceboken ser bra ut.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ryker det från röret om du drar upp oljestickan när motorn går är det bara ta ner allt och rengöra :wink: :)
av hertzman40
Då har jag en fråga ang det.Har det samband med oljesumpen o sillen också.
För att jag har råkat ut för en grej nu.
Motorn går att dra runt och starta men går dåligt.
Sen titar man under bilen vid oljesumpen så har det läckt ut via packningen där.
Men det är tryck i oljan ändå men den går inte runt som den skall göra.
Innan detta hände så gjorde jag en invändig motorrengörning ett medel från mekonomen som jag hällde i motor och gjorde som det står på instruktionerna.
Kan det ha blivit igensatt av mera smuts.
Bytade olja efter rengörningen som jag gjort o oljefiltert också.

Tacksam för svar.
Hertzman
av hertzman40
Har demonterat ner grejorna nu.Så man kommer åt oljeavskiljaren och endel slangar.Oljeavskiljaren är riktigt igen degad med smuts.Så det var inte så konstigt att det inte funkade för mig.
Skall beställa grejor sen på måndag via volvo.
Så hoppas jag att bilen funkar sen. :)
av hertzman40
Har bytat nu och sat ihoppa det.men det vill inte funka för mig.Det blir samma fenomen att oljan rinner ut vid sumpen och att det ryker ur avgasröret när man startar den.Men jag tro nog att det lutar åt att det är stopp i sumpen.Skall kontakta min lokala mekare för nu orkar jag inte mer. :???:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
"oljan rinner ut vid sumpen" Kan det vara en dålig packning nånstans tro?

"Ryker ur avgasröret vid start" Dåliga ventiltätningar?
av hertzman40
Jag var uppe hos min lokale mekare och tog ett kompprov på bilen.
Det vissade sig att kolven har skjutit hål i blocket där ut av rinner det ut olja.Och att kolven är kass. :(
Det betyder att jag får skrota bilen eller byta motorn.
Är det någon som har bra sidor om volvo motoro som man kan köpa.

Tipset är deras 15-20mm adapterplattor s&arin[…]

Kan inte tänka mig att XC60 däckdimensio[…]

Skroten som finns här har inget självplo[…]

Fel centerhögtalare?

Har du loggan på din centerhögtalare?