Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av henkeboy82
Hej!
Har en volvo v70 01 som jag nyss köpt. Den håller på och rycker när man kör i mellanåt. Och det tycker jag börjar bli väldigt irriterande. Är det någon som kan ha någon ide på vad det kan vara.?. Kan det vara igensatt vevhusventelation?. Eller kan det vara något med bränsle?. Att filter börjar bli dåligt?
Är det krångligt att göra rent det i så fall.

Tack Mvh Henke
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Motor? Turbo? Inte turbo? Skiljer lite i förfarandet mellan motorer. SMåryckningar brukar oftast vara tändningsrelaterat. När byttes stiften senast? Finns de felkoder? När uppstår ryckningarna. I jämn fart vid hård acceleration?
av kottepappa
Hejsan

Har precis samma problem att bilen rycker. Min bil rycker vid jämn farthållning alltså ej vi acceleration. Har varit inne på bilia 2 gånger och de hittar inga fel, inga felkoder och kan inte förklara vad felet är.. Kanske någon här kan hjälpa mig.
Problemet att funnits i ca 4 månader.

Bilen är en V70 N 2,4t -99 med 00 kaross. Har gått ca 17500.

Tacksam för svar.
av trasker
Hej,

Ett vanligt fel är att kompressorkopplingen i AC blir sliten och behöver schimsas om. Den slår inte in så mjukt som den sak och ett ryck uppstår.

Innan du byter gasspjäll etc, testa att köra med AC frånslaget och be till högre makter att det slutar rycka :D
Användarvisningsbild
av jimDK
jag har samma problem på S80 2.4t 2001, 280.000km.
Min S80 rycker vid jämn farthållning och/eller lite acceleration.
Jag hade inga felkoder i början. Jag har bytt magnetventilen, men det hade ingen effekt.

Nu efter ca 4 månader börjar bilan att gå in i "limp home" mode.

Har just idag fått felkod:
ecm 9150,ecm 9160:
Diagnostic trouble codes (DTC) ECM-9150 (signal throttle position (TP) sensor 1)
or ECM-9160 (signal throttle position (TP) sensor 2)
are stored if the electronic throttle module (ETM) detects that the signal
from the throttle position (TP) sensor is implausibly high or low for a certain amount of time.

Jag tror att mitt problem är gasspjället (som är renat från ett år sedan).
Jag köper en ny spjäll och återkommer senare...

I andra som har problem, har ni kontrollerat felkoder?
av kottepappa
HEj igen.

Japp felkoder avlästa det ända de hittade var en magnetventil som är byt. Nu inga felkoder igen.. Har tyvärr provar med att stänga av AC oxå.

Men det jag tycker är dumt är att inte ens Bilia kan ge mig ett besked om vad det kan vara . Nej säger det vi vet inte eftersom du inte har några felkoder. Tycker jag är konstigt eftersom det är nog inte första bilden de har inne med samma problem som mig.

Hör gärna av dig sen om problem försvann när du byt gasspjället.

MAn har ju inte lust att lägga ut 6-7 tusen kroner och så blir det inge skillnad
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]