Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC70-01

Lät Bilia göra en hjulinställning på min bil igår. Kostnad 1720 spänn för övrigt... :(

1
Är det vanligt/normalt att man inte lyckas ställa in samtliga vinklar inom toleransvärdena?
Efter jobbet visar alla vinklar utom en "grönt". Det handlar om camber höger bak som faktiskt ökade från -0,86 grader till
-0,92 grader. Jag fick beskedet att detta inte gick att få bättre och att det kan bero på att något rostat igen. Man meddelade mig också att jag inte behöver bekymra mig över detta värde. Stämmer detta enligt era kunskaper?
2
I arbetsbeskrivningen står det bland annat "Toe-in fram justering med DSTC". Jag har tidigare lärt mig här på forumet att XC70 01 inte har DSTC. Jag har ingen sådan knapp i bilen. Vad menar Bilia med detta? Har jag DSTC ändå?
Hej.

Har precis också gjort en hjulinställning på min XC70. Hade också problem med cambervinkeln. Till mig berättade verkstadskillen att de inte kunde göra någonting åt det. Den vinkeln gick inte att justera. Men han trodde att det fanns en eftermarknadssats som kunde lösa problemet. Men det var inte någonting som Volvo sålde.
Om någon stötdämpare börjar bli sliten kan detta göra att bilen hänger något marginellt men tillräckligt att det skall på verka camber bak

Har haft bilar som läckt i dämpare och camber vart som era och efter dämpar bytet så har värden blivit ok

/Gooose
s60t501 skrev:bilen kan väl inte hänga ner sig för att stötdämparen är slut,möjligen om det är nivåreglering på bilen..

Japp endast med nivå reglering

Jag vart dum nog att ta förgivet att detta satt på

Men självklart är det INTE nivåreglering så är det inte på detta sätt

//Gooose
MrWalker skrev:DSTC-frågan då?
Kan troligen vara så att detta är en text som kommer upp på arbetsordern när man skriver in operations nummer för Hjulinställning något som är generellt för alla bilar oavsett om det finnes eller ej

Är inte olika operations nummer för hjulinställning bara för att det skiljer med eller utan DSTC
Justeringen är den samma endast att man på bilar med DSTC skall calibrera DSTC systemet

Troligen inte så mycket att tänka på Jag kan ej svara med säkerhet då jag inte sett hur det står skrivet och Vilket system verkstaden använder

//Gooose

På min XC70 -13 så har jag fått […]

Tack för alla tipsen. Läste att termosta[…]

Jo det måste va mitt problem;) en kompis m&a[…]

VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe