Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Står jag still med bilen och börjar köra framåt så knäpper det ofta till, låter som det kommer från främre delen av bilen, samma sak om jag tex bromsar in för att svänga , motorbromsar det låter som ett metalliskt knäppande ljud , kan det ha nåt med drivknutarna att göra , nån som varit med om nåt liknande?

Kan tillaggas att desto häftigare start jag gör desto mer knäpper det.. det är alltså bara ett " knäpp" som hörs vid varje tillfälle inte så att det knarrar uten ett "klonk" ... ja är det nån som förstår mig och kan komma med nåt tips på vad det kan va? Min far trodde det kunde va drivknuten?...

1 fråga till.. har köpt bilen på bilförmedling för 150mil / 1månad sen , ska en sådan grej bekostas av dom? det lät ju så himla bra från säljarens sida med alla "garantier" o fördelar att köpa hos dom jämfört med privatperson, man hade nån form av garanti i upp till 300mil

Otroligt tacksam för svar på båda mina frågor!
Ett rätt högt "klick" ljud brukar uppstå när man byter färdriktning med bilen tex lägger i backen eller ska åka framåt. Det är drivaxlarna som glappar i spindeln, ett väldigt vanligt fel, dock mest kosmetiskt. Jag har samma på min bil. Sök lite på forumet om klickljud eller drivaxlar så kommer det upp massor med trådar i ämnet :)
okej... så det är inget farligt menar du.. ? har kollat upp detta med bilförmedlingens garanti.. den gäller i 1 månad för trafiksäkerhetskomponenter.. hittade en besiktningstid idag i en närliggande stad så det blir till att åka dit.. garantin går ut på söndag så bara att passa på..

rätt kass "garanti" egentligen,, om man köper bil i tex februari och bilen ska besiktigas i november.. hur många kör egentligen in o kollar antingen där eller hos någon annan om där e nåt trafiksäkerhetsfel????
Det fins ett klonkande ljud som kommer i från framfjädrarna på v70 det är inte det som du hör? ( det går att lösa med en bit trägårdsslang) sök på klonk i framfagn

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]

Har för set spricka i "brändslesugg[…]