Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mickebravida
#29856
Hej, jag har läst ut felkoden:

P0134 Defekt Lambdasond, förvärmning ur funktion (Bank 1 Sensor 1)

Antar at jag måste byta lambdasonden?,

Kan man mäta den?, bendix har skrivit att man kan mäta ett visst ohm tal över förvärmingen), vad gör förvärminingen för nytta igentligen?

Problemet är att jag ringde min reservdelsfirma och de sa att det sitter 2 st en regler och en diagnostik sensor.

Enligt Haynes kan det sitta en i grenröet och en i katten. Någon som vet vart den siter?, de kostade 2000 st, inget kul att byta 2st.

Kan det vara något annat fel?

// M
av nevyn
#29871
Förvärmningen gör att sonden kommer upp i temperatur, utan det så kan man inte avläsa nåt riktigt värde på den. (alltså förvärmningen snabbar på förloppet, avgaserna värmer ju annars sonden.)

jag tror att du får den här felkoden om det är fel någonstans i kretsen för förvärmningen dvs inte bara om det är fel på sonden. de är ju inte världens billigaste så det kanske kan vara läge att kika lite med multimeter.

vilken sensor det är får någon svara på.

reglersensorn sitter innan katten, och diagnostik sitter efter katten.
av mickebravida
#29896
Ok, här kommer lite mer data från scanmaster och ScanTool:

Scantool (motor avslagen)
O2 Sensor 1 Bank 1: 0.500 v @ 0.00% st. fuel trim
O2 Sensor 2, Bank 1 0.000v @ -3.9% st. fuel trim

Påslagen motor
O2 sensor 1 bank 1: 0,500v @ 0.00%
O2 sensor 2 bank 1: 0.010v@ -3.91%

Kod 0135 02 Sensor heater circuit

Sensor 1 värderna ändras inget ting, medans sensor 2 värderna går upp och ner hela tiden (beroende på varvtal)
av mickebravida
#29903
Man kan inte lura "datorn" att förvärmningen fungerar?, jag har godkännda avgasvärden medans jag fick en 2:a på besiktningen för att lampan lyser :cry:

Vad jag förstår så används bara förvärmningen de första minuterna?
av zenobia
#29918
mickebravida skrev:Man kan inte lura "datorn" att förvärmningen fungerar?, jag har godkännda avgasvärden medans jag fick en 2:a på besiktningen för att lampan lyser :cry:

Vad jag förstår så används bara förvärmningen de första minuterna?
Lånar tråden lite....

Blir det verkligen en tvåa om avgasvärdena är korrekta trots lysande kontroll-lampa? Hur motiverar dom det? Borde inte utsläppsnivån vara det intressanta?
av Frigge
#29922
zenobia skrev:
mickebravida skrev:Man kan inte lura "datorn" att förvärmningen fungerar?, jag har godkännda avgasvärden medans jag fick en 2:a på besiktningen för att lampan lyser :cry:

Vad jag förstår så används bara förvärmningen de första minuterna?
Lånar tråden lite....

Blir det verkligen en tvåa om avgasvärdena är korrekta trots lysande kontroll-lampa? Hur motiverar dom det? Borde inte utsläppsnivån vara det intressanta?
Ja det blir en 2:a även om värdena inte är felaktiga.
Lampan är ju en indikation på att systemet inte fungerar 100% vilket kan påverka utsläppsvärdena.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
#29931
Du har skrivet en kod som inte finns.
om man kollar vad koden betyder så ser man vilken av sonderna det gäller.
du kan som sakt lätt mäta sonden & dett bör du göra, för att veta om det är fel på sonden eller ej. felkoden säger ju bara att det är fel i denna grets & sonden är ju sist i kretsen. det kan ju vara fel på kablare m.m. men det är troligast att det är sonden
Användarvisningsbild
av CarMan
#29936
P fins inte med i när man pratar hexadesimal
av mickebravida
#29998
Hej och tack för hjälpen, jag har presis installerat VADIS 2003 i min dator (stort programm som jag fick av en kompis på dvd skiva).

Där finns ju översättningar på P fel koder till Volvos m.m..

Det är den främre lambdasonden som förvärmningen är 0v

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...