Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Larmet på min V70 02:a ocean race utlöser sig själv med jämna mellanrum,provade att larma med reservdosan ,då var den tyst ett dygn,men nu är den likadan,vad är felet??
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: flyttad till rätt forumsdel
Hej,
Tipset är att läsa av eventuella felkoder på larmet.
Jag hade liknande problem för ett par tre år sedan med min V70 -97 att larmet gick slumpmässigt under några veckors tid. Problemet upphörde efter en tid utan att jag kom på vad det var. Förra vintern fick jag något annat problem med motorn vilket gjorde att jag skaffade en felkodsläsare (Vol-FCR) och med det programmet kunde jag dessutom läsa ut en felkod på larmet på bakrutan. Det visade sig att larmtråden som sitter i bakrutan hade ärjat av under spolvätskemunstycket som också sitter i bakrutan. Det hade runnit lite spolvätska på insidan av rutan, dock tillräckligt mycket för att tråden sakta skulle ärja av. Då erindrade jag mig om att jag haft problem med spolvätskemunstycket ungefär vid tidpunkten för att larmet hade gått ett par år tidigare. Ett par år tidigare hade jag inte brytt mig om att åka till Volvo för att läsa av några felkoder, eftersom problemet att larmet gick slumpmässigt upphörde. Det verkar som om att när larmtråden gått av tillräckligt mycket så upphörde problemet med larmet? Idag så är larmet ur funktion i bakrutan men fungerar i resten av bilen. Lösningsförslaget från Volvo i mitt fall (när jag väl läst ut felkoden och gett informationen till Volvoverkstaden var att byta bakruta).
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]