Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tavi
Med sommardäcken går den perfekt inga vibrationer, nu när jag har dubbade vinterdäck kommer vibrationerna i vissa hastigheter, dessa hastigheter varierar om jag skiftar fram o bakhjul.

Enligt däckfirman är alla hjul korrekt balanserade och jag har haft den på Volvo för kontroll av framvagnen.

Ändå fortsätter eländet , vad kan det vara för fel ??
av Teemu
du har inte en massa smuts som samlas inne i fälgarna bak? Jag hade det på våran V70 och hela bilen skakade. Ett vanligt fel på V70:iorna. Finns "ankfötter" att köpa som styr luften lite annorlunda för att avhjälpa det problemet.
av matzen10
Troligen är det då smuts på baksidan eller packat med snö på själva fälgen som gör att det blir obalans. Så enkelt kan det vara ibland!

---> Matz
Användarvisningsbild
av CarMan
dina däck kanske är i balans, men orunda
av svensen
Jeg har hatt det samme problemet med stålfelger om vinteren – ikke med aluminiumsfelgene. Det har lagt seg masse dritt på innsiden av felgen og så lenge alt holder seg på plass er det jo likevel balanse i hjulet, men plutselig faller det av et stykke av denne blandingen av bremsestøv og salt, og da setter det i gang!

En gang var det så ille at jeg måtte av med begge bakhjula i Gøteborg på vei fra Oslo til København – kunne ikke kjøre fortere enn 80 før det var som om hele bilen skulle riste fra hverandre. Skrapte av alt på innsiden av felgene og lå pent i 140 resten av turen.

De siste årene har jeg vært nødt til å ta av bakhjulene og spylt med høytrykk to-tre ganger i løpet av vintersesongen.

Mvh

Sven
av Teemu
köp dessa ankfötter så slipper du problemet
av jbl
Håller med Carman.

Jag har varit med om ditt fenomen. Balanserat däckena flera gånger men likväl har det varit kvar obalans. Jag fick köpa nya däck för att lösa problemet.
Användarvisningsbild
av VS60
tavi skrev:Med sommardäcken går den perfekt inga vibrationer, nu när jag har dubbade vinterdäck kommer vibrationerna i vissa hastigheter, dessa hastigheter varierar om jag skiftar fram o bakhjul.

Enligt däckfirman är alla hjul korrekt balanserade och jag har haft den på Volvo för kontroll av framvagnen.

Ändå fortsätter eländet , vad kan det vara för fel ??
Hade liknade problem med min gammal bil.
Felet var fälgar. I snö oväder lyckades köra i bra hastighet på tratoar kant, och skadade fälgar ingenting var synlig, men var bara obalans, och skakning. Besök på verkstad utan resultat, däckfirmor utan resultat, plötslig(körde i 2 månader med skakningar) vader blev varmt bytte till sommar däck som var på andra fälgar, allt skakning och obalans försvann, s var det för mig.

Volvo S 60 – 02 170 HK / AUT
Användarvisningsbild
av CarMan
jbl skrev:Håller med Carman.

Jag har varit med om ditt fenomen. Balanserat däckena flera gånger men likväl har det varit kvar obalans. Jag fick köpa nya däck för att lösa problemet.
man kan köra däcken i en spesial balanseringsmaskin så kan man mäta detta, men det gåra inta att köra dubbdäck
av Frigge
Vad är det för fälgar ?
Alu som inte är original ?
Nu vet jag ju inte men... Många icke originalfälgar är rena rama skiten tyvärr, dom kastar både i höjd o sidled.
OM det inte är original är det väldigt viktigt att det sitter centreringsringar på navet. Saknas dom kan man balansera hur mycket som helst utan att det blir bättre, då kastar hjulet på navet vilket resulterar i ditt fenomen.

/Fredrik

Du kan titta i den här tråden . Specif[…]

Hej! På min bil har lampan ”boka tid[…]

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]