Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V70 -00 med automatlåda och ibland tänds "motorlampan", den som varnar att motorn ryckt, men nog alltid utan att jag märkt att så skett. Det hände för några dagar sedan igen, men eftersom jag var van med att det brukar hända ägnade jag inte mycket uppmärksamhet åt det.

Dag två åkte jag en resa på några mil till en närbelägen stad. När jag se'n skulle åka tillbaka märkte jag att ETS-lampan hade tänts, men vad mer är att motorn inte håller jämnt varv på tomgång och i D utan gaspådrag. Gasar jag då går motorn jämnare, men den driver enormt dåligt, ungefär som när man lyfter på bromspedalen och låter den rulla själv.

För att ta mig hem så försökte jag hålla motorn på 1500 varv och lät bilen accelerera och rulla så fort den mäktade med. Var ibland uppe i 80-90 knyck som mest men i uppförsbackar gick det närmare 60. Trampar jag ner gasen hårdare, går motorvarvet från 1500 till 2000 (kick-down:en gissar jag) men det går inte fortare för det.

Det är inte så att jag får känslan av att motorn/ bilen går tungt, som om den var belastad på något vis - den får bara inte ner hästkrafterna i drivhjulen, som om den "slirade på kopplingen" men att motorvarven saknade någon som helst inverkan. Den verkade dock växla utifrån den hastighet som bilen var uppe i, men kunde just inte bibehålla hastigheten, om man säger.

Någon som har förslag på vad detta kan vara? Skulle det hjälpa att nolla datorn och ev. fylla på växellådsolja eller är problemet av allvarligare art? Tacksam för svar.

Jonas
Hejsan!

Har nygligen fixat min 855 med liknande problem.
Så jag bytte en temp givare som ger singnaler om att bilen forfarande är kall.
Eller lättare att säga så här. Att systemet kände inte av när bilen blev varm.

Samtidigt så bytte jag ut spjällgivaren,Och nu går bilen som en klocka.

Tack för mig HEJ
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]